
Revisionsfirman Ernst & Young (EY) sågade i en rapport i mars 2023 Tyresö kommuns arbete med upphandlingar. Upphandlingschefen Åsa Sundqvist Olsson har sedan valt att sluta i brist på förändringsvilja.
En uppföljande rapport från EY – daterad 30 januari i år – andas förvåning över att Tyresö kommun genomfört så få av de åtgärder som beslutades efter första rapporten.
Endast på ett område av sju får kommunen godkänt. Fem områden markeras som rött – uteblivna åtgärder.
Nya riktlinjer för upphandling och inköp, en ny policy på området, uppdatering av upphandlingsplan, ramverk för riskbaserad avtalsuppföljning och investering i ett spendanalysverktyg är exempel på delar som fördröjts
Flera av nämnda delar tog istället kommunledningsgruppen beslut om 14 februari – två veckor efter EY-rapport två.
Tyresö kommuns ekonomichef Hillevi Hedberg har besvarat frågor via mejl:
”Uppföljningen av Ernst & Youngs granskning gjordes precis innan kommunen formellt gått i mål med de förbättrade rutiner och styrdokument som krävs, det vill säga policy och riktlinje för upphandling och inköp samt upphandlingsplan. Anledningen till varför arbetet med granskningen dragit ut på tiden beror på att två genomlysningar av ledning och organisation har gjorts. En av dessa genomlysningar har särskilt berört upphandlingsenheten, där bland annat styrdokumenten och förbättrande samarbetsrutiner arbetats fram. Den andra genomlysningen har berört stöd-och servicekontoret, vilket resulterat i att upphandlingsenheten numera organiseras under ekonomikontoret.”, skriver hon.
I den nya organisationen betonas det kommunen ser som ett bättre partnerskap mellan stödorganisation och kommunala förvaltningar.
Med omorganisationen ansåg Åsa Sundqvist Olsson att upphandlingsenheten reducerades till en stödjande funktion med ännu mindre möjligheter att vara drivande.
”Vi jobbar alla tillitsbaserat i kommunen, och det är en förflyttning från styrorganisationen som alla förvaltningar, avdelningar och kontor arbetar med just nu. Vid sådana här skiften kan man ibland hamna i funderingar om vad man som individ vill och om det går hand i hand med den nya organisationen. Ibland är det så, och ibland är det inte så.”, skriver Hillevi Hedberg.
Upphandlingsenheten, som fram till 1 februari var en del av kommunens stöd- och servicekontor, består av enhetschef, nio upphandlare och en avtalscontroller.
Mikael Hallqvist, som tidigare arbetat inom Gävle kommuns inköpsorganisation, är interim upphandlingschef.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer