Uppdraget för kollektivtrafikens Indexråd är att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna.
Rådet ska både identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar uppstår på grund av skatte- och avgiftsförändringar som påverkar affärsneutraliteten. Parterna enas löpande om innehållet i indexrekommendationerna och ståndpunkter av principiell natur beslutas i de respektive styrelserna. Det branschgemensamma Indexrådet har medlemmar från Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Svenska Taxiförbundet.
Nu har en helt ny indexrekommendation för upphandlad skoltrafik med buss publicerats. Syftet är att ge båda parter, offentlig upphandlare och bussföretag, en minskad affärsrisk – något som ska gynna parterna.
– I dagsläget ses indexreglering som en del av själva affären när framförallt landets kommuner handlar upp skolskjuts. Men index ska ju faktiskt vara affärsneutralt och minimera affärsrisken för båda parter genom att bibehålla ingångsvärdena genom hela avtalstiden. Samtidigt kan jag förstå att framförallt några kommunala upphandlare av skolskjuts haft svårt att analysera konsekvenserna av de mer omfattande indexrekommendationerna för upphandlad linjetrafik med buss, där vi sedan många år tagit fram en nationell indexrekommendation inom kollektivtrafikens Indexråd, säger Lars Annerberg, branschutvecklare för upphandlad linjetrafik och skolskjuts på bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag.
Indexrådet arbetar med alla frågor som rör index i taxi- och bussbranschen och inom kort kommer motsvarande indexrekommendation för skolskjuts med taxitrafik att publiceras av Indexrådet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer