Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Ramavtal – eller inte?

Juridisk krönikaNär är framför allt större ramavtal ändamålsenliga och vilka alternativ kan finnas? Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater resonerar vidare om olika aspekter kring ramavtal.

| 2019-10-11
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Ramavtal som fenomen ger upphov till många frågor av såväl juridisk som affärsmässig natur. Vi kan prata om frågor som avtalslängd, skyldigheter att ange maximal volym och fördelningsnycklar eller andra avropsmekanismer.

Men vi kan även diskutera ett ramavtals effekter på marknaden eller konkurrensen. Majoriteten av dessa frågor, juridiska eller inte, uppstår kring ramavtal som har en stor volym och ett stort antal avropande myndigheter/kommuner/regioner.

De ramavtal som gäller enskilda upphandlande myndigheter är typiskt sett enklare att hantera och där den viktigaste frågan ofta är längden på ramavtalet.

Större ramavtal, antingen gällande volym, avropande myndigheter eller antalet produkter (eller för den delen tjänster) blir intressanta utifrån tre olika aspekter.

Den ena gäller inverkan på konkurrensen, där ramavtalet, om det är tillräckligt stort, stänger konkurrensen för de aktuella produkterna/tjänsterna/entreprenaderna för alla utom de antagna leverantörerna.

Den andra utgår från leverantörernas situation, men anknyter till den första, då ramavtalets storlek gör att det är viktigt, eller i vissa fall till och med nödvändigt, att vinna ramavtalsupphandlingen då konsekvenserna annars blir för stora för den enskilda leverantören.

Den tredje aspekten rör ett helt annat perspektiv. Frågan om hur ett stort ramavtal som är tecknat av till exempel en inköpscentral kommer att tillämpas i praktiken, där de som beställer från ramavtalet inte deltar i ramavtalsupphandlingen och därmed kan ha svårt att förstå hur avtalet är tänkt att tillämpas.

Den första aspekten är samhällsekonomiskt intressant, men kommer inte att beröras här.

De andra två aspekterna däremot samverkar ofta med resultatet att de större ramavtal som nu diskuteras inte sällan både överprövas och har anbudspriser som synes sakna samband med normala priser.

Detta blir särskilt tydligt när det gäller ramavtal med ett stort antal produkter eller tjänster. Det saknas inte sätt att försöka lösa dessa frågor för att normalisera priser och därmed kombinera den relativa enkelhet ett ramavtal erbjuder med en affärsmässighet där den som avropar från ramavtalet kan göra det till priser som är konkurrenskraftiga, men utan att vara för låga.

Ett sådant sätt ser vi i det nyligen avgjorda målet i HFD (mål nummer 3555-18). Inköpscentralen hade där begärt nettopriser på cirka 80 procent av behovet och en rabattsats på övrigt sortiment, med tillägget att de priser som offererades skulle vara leverantörens offentliga priser och att man därmed inte skulle få ta fram särskilda priser för upphandlingen.

Syftet är att inte kunna anpassa priserna så att mycket låga priser lämnas på den större delen av behovet samtidigt som mycket höga priser lämnas på övrigt sortiment. Ett sätt att försöka nå en affärsmässighet med andra ord, där inslaget av ”gungor och karuseller” minskar.

Detta tillvägagångssätt föddes för drygt tio år sedan och prövades redan då i domstol (Länsrätten i Stockholm mål 10696-08, som finns i Konkurrensverkets sökfunktion kring domstolsavgöranden) men då utifrån en annan frågeställning.

Eftersom krönikörerna tog fram de krav som låg till grund för den upphandling som genomfördes av VHS Upphandling (och dessutom företrädde myndigheten i domstolen) har vi sympati med den modell som fortsatt har använts, nu senast av Kommentus.

Modellen har dock potentiella nackdelar, då en leverantör som inte arbetar med prislistor som publiceras, i praktiken kommer att få en fördel och där modellen kommer att halta. Den grundläggande poängen med detta är dock inte den av såväl VHS som Kommentus tillämpade modellen, utan om en annan fråga. Är ramavtal som omfattar ett stort antal organisationer verkligen lämpligt inom alla områden?

Den beskrivna problematiken har uppenbarligen existerat i mer än tio år. Domstolarna har i olika omgångar beslutat att modellen som sådan är legal. När en fråga behandlas under så många år och fortfarande vållar problem, bör man dock ställa sig en viktig fråga. Är ett ramavtal verkligen den bästa lösningen?

Eller skulle ett alternativ vara att i stället låta en aktör ta fram ett kvalitetssäkrat underlag som kommuner, regioner och myndigheter därefter kan använda för att göra sin egen upphandling. I det aktuella exemplet med arbetskläder kan då respektive upphandlande myndighet använda det kvalitetssäkrade underlaget och sedan fylla i priskorgen med de produkter som köps.

Träffsäkerheten kommer då att bli väsentligt större än 80 procent för de nettoprissatta produkterna. Att uppnå 100 procent är förmodligen inte möjligt, men baserat på att organisationen bedriver ungefär samma verksamhet från år till år, kommer möjligheterna att nettoprissätta produkter att öka till mer än 90 eller 95 procent.

Det är, för den enskilda organisationen troligen enklare att därefter även köpa de produkter som är nettoprissatta, helt enkelt eftersom ramavtalet hamnar närmare avroparen och kunskapen om innehållet säkerställs finnas direkt hos den egna organisationen.

För det sortiment som fortfarande ligger utanför det nettoprissatta området, kommer problemen fortfarande att kunna kvarstå, men då mängden är mindre kommer det enklare att kunna hanteras genom att upphandlande myndighet köper sortimentet om det är fördelaktigt prissatt och, om det inte är det, gör en ny upphandling eller till och med direktupphandlar beroende på belopp.

Allt under förutsättning att det kvalitetssäkrade underlaget inte innehåller en bestämmelse som gör att övrigt sortiment ges exklusivt till ramavtalsleverantören. På så sätt flyttar man frågan närmare köparen och ger ett affärsmässigt incitament att agera med normala priser.

Att flytta prisfrågan från ramavtalsupphandlingen till själva avropet i sin helhet är även det en möjlighet att överväga, vilket leder till liknande mekanismer som när varje upphandlande myndighet gör en egen upphandling, men med nackdelen att konkurrensen begränsas under ramavtalsperioden.

Frågan ryms inte mer än såhär inom ramen för den här krönikan. Återigen är poängen att det är värt att på allvar belysa frågan om hur ramavtal fungerar och är så ändamålsenliga som möjligt. I sammanhanget är det så klart även värt att lyfta den fråga vi diskuterat i tidigare krönikor om dynamiska inköpssystem.

Vi säger inte att det är enkelt och vi säger inte att vårt resonemang ovan löser alla problem. Men vi är övertygade om att det är värt att lyfta resonemanget kring framför allt stora ramavtal på ett sätt som beskrivs i exemplet ovan.

Kommer man sedan fram till att det i vissa fall är lämpligt att göra som vi föreslår, kvarstår i och för sig problematiken att hitta någon som kan göra det kvalitetssäkrade underlaget som kan användas av andra upphandlande myndigheter. Då kommer vi in på området som rör finansiering av inköpscentralerna, men det är ju en annan historia. Eller?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Kräver Bravida på 11 miljoner

Efter en utökad granskning kräver Region Skåne installationsbolaget Bravida på 11,4 miljoner kronor. Anledningen är ett omfattade fusk med tidsdebitering och materialkostnader.

“Fler brott bör ge uteslutning”

Utvidga listan över brott som kan utesluta anbudsgivare. Ge upphandlare tydligare rätt att kontrollera uppgifter ur belastningsregistret. Det är två åtgärder för att stoppa leverantörer med kopplingar till brottslighet, enligt säkerhetsföretagaren Mattias Nygren.

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Utlovar enklare annonsering
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Malin efter Olof
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Eslöv blickar framåt

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »