Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Offentlighet eller sekretess i den offentliga affären

Juridisk krönikaJohan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, resonerar om vikten av att vara nyanserad kring offentlighet och sekretess i den offentliga affären.

| 2019-03-11
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Vår upplevelse är att antalet begäran om sekretess i offentliga upphandlingar inte blir färre, utan snarare tvärtom. Det är i och för sig inte något konstigt eller uppseendeväckande att leverantörer anser att texter, lösningar eller priser innehåller uppgifter som är känsliga och som kan skada leverantören om de blir offentliga.

Det är heller inget konstigt att upphandlarna efterfrågar uppgifter som är potentiellt känsliga. Ofta är det dessa uppgifter som är de riktigt intressanta, då det är de som skiljer anbudsgivarna åt.

Samtidigt finns grundprincipen om offentlighet. Risken är att vi ser en successiv förändring av denna i praktiken genom att fler uppgifter som är potentiellt känsliga efterfrågas och att fler begäran om sekretess görs.

Å ena sidan kan det ses som en naturlig effekt av att myndigheter, kommuner och regioner agerar på en marknad och då har en annan roll än vid myndighetsutövning.

Å andra sidan är insynen i de offentliga kontrakten viktiga. Dels för att kunna kontrollera om den upphandlande myndigheten valt rätt anbudsgivare, dels för att kunna värdera om den upphandlande myndigheten har fått valuta för investerade skattemedel.

Som vanligt beror svaret på ekvationen ovan, på vilka syften man vill uppnå med offentligheten. Det är grundläggande att veta, eller åtminstone kunna ta reda på, vad en upphandlande myndighet har köpt och hur mycket man betalar för detta.

Men är det egentligen viktigt att veta exakt hur lösningen ser ut, eller hur mycket en enskild del av vad som köpts egentligen kostar? Ja, det kan det naturligtvis vara för att kunna kontrollera om avtalet har följts, men det löses ofta genom att sekretessen enligt OSL 31 kap 16§ endast gäller två år från avtalsdagen.

Det kan såklart även finnas ett intresse att undersöka konkurrerande anbud i samband med tilldelningsbeslut, vilket är rimligt för att veta om den upphandlande myndigheten har följt sina utvärderingskriterier. Med långtgående begäran om sekretess, innebär det att de leverantörer som inte vinner upphandlingen, inte heller har möjlighet att göra kontroller?

I dessa fall finns dock en möjlighet att domstolen kan få ta del av anbuden för att göra en bedömning av om underlaget följts. Låt vara att det inte är samma sak som om en sakkunnig leverantör får möjligheten att göra en bedömning, men det lindrar likväl problematiken något.

Det är viktigt att då och då, återvända till frågan om offentlighet och sekretess. För den upphandlande myndigheten genom att fråga sig om de uppgifter som efterfrågas kommer att vara känsliga, och om dessa uppgifter verkligen är nödvändiga. Det är även viktigt att föra in den typen av frågor I den dialog som sker inför upphandlingen, för att kunna prata med potentiella leverantörer om vilka uppgifter som egentligen är nödvändiga och vilka konsekvenser det får om vissa uppgifter krävs in.

Ytterligare en aspekt av detta är att, genom dialogen, bygga det förtroende som är avgörande för hur mycket leverantörerna senare litar på den upphandlande myndighetens bedömning av till exempel en genomförd utvärdering, och därmed det upplevda behovet av att kontrollera ett anbud.

För leverantörerna adresseras frågan genom att skriva bra motiveringar, som förklarar varför en viss uppgift bör vara sekretessbelagd och vilken skada som då uppstår. Med spetsigare formuleringar, kopplade till enskilda uppgifter eller delar av anbudet, är det avsevärt enklare att göra bedömningen av sekretess och man begränsar då sekretessen till det som verkligen är berättigat.

Oavsett vad som sker i praktiken, är en fungerande offentlighetsprincip långsiktigt viktig för både upphandlande myndigheter och leverantörer, och en fråga som är värd att lyfta ytterligare, för att säkerställa såväl insyn som möjligheter till utveckling genom att lära sig av den som lämnar det vinnande anbudet.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »