Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Offentlighet och sekretess ur ett upphandlingsperspektiv

Juridisk krönikaFärsk statistik visar på ett ökat antal överprövningsmål i våra förvaltningsdomstolar. I den här artikeln reflekterar Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, över hanteringen av sekretessfrågor inom ramen för upphandlingslagstiftningen, offentlighetsprincipen och sekretesslagstiftningen.

| 2017-06-05

Färsk statistik visar på ett ökat antal överprövningsmål i våra förvaltningsdomstolar, och i sammanhanget blir man blir lite nyfiken på hur det ligger till med andra måltyper som är direkta konsekvenser av offentliga upphandlingar, men som inte syns i statistiken. Vi tänker då främst på sekretessmål, men också skadeståndsmål vid våra allmänna domstolar.

Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och kommer till uttryck som en grundlagsstadgad rättighet genom Tryckfrihetsförordningen (1949:105) (”TF”). I TF 2 kap. 1 § anges: “Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar“. Till detta finns ett krav på skyndsamhet uttryckt som att på begäran ska en allmän handling lämnas ut genast eller så snart det är möjligt (2 kap. 12 § TF).

Syftet med offentlighetsprincipen är att allmänheten ska ha god insyn i, och kunna utöva medborgerlig kontroll över, myndigheternas agerande. Den ger dock inte offentlighet åt allt myndighetsarbete. Till skydd för vissa enskilda och allmänna intressen finns preciserade begränsningar av offentligheten angivna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (”OSL”).

Upphandlingslagstiftningen syftar primärt till att säkerställa en sund konkurrens i samband med det offentligas inköp. Med detta följer ett antal grundläggande principer, varibland transparensprincipen är en. Transparensprincipen ska ses i ljuset av offentlighetsprincipen och syftar i sin tur till att säkerställa likabehandlingsprincipen.

Upphandlingslagstiftningen anger en uttrycklig skyldighet att motivera skälen för beslut att förkasta en anbudsgivare likväl som skälen för att anta en viss leverantör. Av offentlighetsprincipen följer alltid en skyldighet att tillhandahålla allmänna handlingar i övrigt, så som exempelvis inkomna anbud. Begränsningar av denna rättighet finns uttryckligen angivna i OSL och handlar främst om någon kan anses lida skada av om uppgifterna blir offentliga.

Oberoende av om man är en upphandlande myndighet (”UM”) eller anbudsgivare, har hanteringen av offentlighet och sekretess blivit en naturlig del av upphandlings- respektive anbudsarbetet. Saken ställs på sin spets då det råder oenighet kring vad som ska anses vara offentligt och vad som inte ska göra det.

Hanteringen av en sådan oenighet får ibland lösas av kammarrätten som första dömande instans, vilket blir en tidskrävande process som då oftast drivs parallellt med en överprövningsprocess. Uttrycket att – upphandlingslagstiftningen bara är krånglig när man försöker runda den – gäller även här.

Huvudregeln är att alla handlingar är offentliga. Först om det är motiverat med stöd av OSL kan inskränkningar göras. En UM som gör en ordentlig sekretessprövning, har ordning på sina handlingar och kan stå för att offentliggöra upphandlingsdokumentation och anbud möter inga problem.

Vi ser dock en illavarslande trend i att vissa UM, i vissa fall, rent slentrianmässigt beviljar sekretess för hela eller stora delar av ett anbud. En sådan hantering är inte korrekt utifrån offentlighetsprincipen. En UM ska pröva varje uppgift var och en för sig, och det är ovanligt att hela bilagor eller textmassor omfattas av exempelvis kommersiell sekretess. Ibland sker utlämnandet av handlingar närmast demonstrativt, och först efter många påstötningar och allt annat än skyndsamt.

Det finns fall där sekretess är både rimligt och nödvändig. Man behöver dock komma ihåg att anbudsgivare som begär ut vinnande anbud, men där en stor del av anbudet sekretessbeläggs, förtas möjligheten att kontrollera om vinnande anbud faktiskt uppfyller samtliga krav i upphandlingen, och vågar inte riskera att låta avtalsspärren löpa ut, med en eventuellt helt onödig överprövningsprocess som följd. I de fall där sekretess är korrekt, bör UM vidta åtgärder för att på annat sätt förklara resultatet och vid behov visa att bedömningen är korrekt.

Ingen är betjänt av onödiga processer, varken UM, anbudsgivare, domstolarna eller samhället i övrigt. Vi förstår att sekretessprövningar av omfattande anbud kan vara väldigt tidskrävande och att det ibland kan vara komplext. Allt som oftast finns det redan i anbuden en begäran om sekretess och för att underlätta arbetet kan UM göra en initial sekretessprövning redan innan tilldelningsbeslutet meddelas, för att sedan på begäran kunna effektuera denna snabbt och effektivt genom att endast ”maska” uppgifter som verkligen är föremål för sekretess. Hanteringen ligger initialt på handläggaren och först om den som begär handlingarna inte delar handläggarens bedömning, kan ett överklagbart beslut fattas av UM.

Ett annat sätt att närma sig frågan är att inkludera frågan om sekretess i den dialog som sker före upphandlingen. Ställ frågor till leverantörerna för att undersöka vad de anser bör sekretessbeläggas. Med en sådan dialog skapas en tidig och ömsesidig förståelse för vad man som anbudsgivare kan förvänta sig – upphandlaren förstår hur marknaden ser på information, leverantören förstår varför upphandlaren begär in viss information som är känslig och får en förvarning om att all information kanske inte kommer att vara tillgänglig. En dialog kring detta, tror vi skapar en av de viktiga ingredienserna i att undvika diskussioner i domstolen – det ömsesidiga förtroendet.

Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026