Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Osäkerhet kvar efter golvprisdom

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman advokatbyrå, refererar en dom i Kammarrätten i Stockholm. Den behandlar möjligheten att reglera, utvärdera och uppställa krav på priser i anbud.

| 2019-05-24
Joakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman advokatbyrå.

Bakgrund

Västerås kommun genomförde en upphandling avseende ”Funktion för Trygghetsskapande teknik” med utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet.

Utvärderingsmodellen angav i den del som avsåg priset att en totalsumma lika med eller mindre än sju miljoner kronor gav 140 poäng medan en totalsumma lika med eller mer än tolv miljoner kronor gav 0 poäng.

För priser mellan sju och tolv miljoner kronor gavs anbudsgivare poäng enligt en särskild formel. Everon Sverige antogs som vinnande leverantör.

Efter att Alfa Kommun & Landsting och Tunstall ansökt om överprövning beslutade kommunen den 13 september 2018 att avbryta upphandlingen.

Kommunen motiverade sitt beslut med att utvärderingsmodellen stod i strid med HFD 2018 ref. 50 där Högsta förvaltningsdomstolen fastslagit att det inte är förenligt med upphandlingslagstiftningen att som obligatoriskt krav ange att anbud med ett timarvode under en viss nivå (så kallat golvpris) inte kommer att antas.

Everon Sverige ansökte om överprövning och yrkade att kommunens beslut att avbryta upphandlingen skulle upphävas.

Bolaget anförde att HFD 2018 ref. 50 inte träffar den aktuella upphandlingen och att det därmed inte fanns sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Enligt bolaget kommer HFD 2018 ref. 50 sannolikt leda till att golvpriser inte kommer att användas när priset är avgörande i utvärderingen men domen reglerar inte situationen när utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet används.

Everon Sverige menade att konkurrensen mellan leverantörer kan tillvaratas även om kvalitet tillmäts betydelse. Utvärderingsmodellen innebar inte att ett pris under en viss nivå per automatik skulle leda till uteslutning utan byggde snarare på takpriser. Utvärderingsmodellen hade enligt bolaget inte begränsat leverantörers möjlighet att konkurrera med priset.

Kommunen bestred bolagets talan och anförde i huvudsak att upphandlingsdokumentet hade brister som skulle medföra att upphandlingen vid en ansökan om överprövning skulle behöva göras om och att det därmed fanns sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen.

Även om kommunen inte hade tillämpat golvpris innebärande att pris understigande en viss nivå skulle leda till att anbudet ifråga förkastas. HFD 2018 ref. 50 hade av kommunen tolkats som att utvärderingskriterier som innebär att pris under en viss gräns inte premieras fullt ut strider mot upphandlingsrättsliga principer.

Kommunen medgav dock att beslutet att avbryta upphandlingen skulle upphävas om utvärderingskriteriet skulle visa sig var förenligt med gällande rätt.

Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten konstaterade att upphandlingen inte innehöll något obligatoriskt krav på att leverantörens anbud inte fick understiga ett visst pris men att inget mervärde genererades för priser under en viss nivå.

I HFD 2018 ref. 50 lade domstolen vikt vid att golvpris förhindrar leverantörer att konkurrera med låga priser. Enligt förvaltningsrättens mening medför tillämpningen av en utvärderingsmodell genom vilken en upphandlande myndighet i mervärdeshänseende inte beaktar priser som den anser vara alltför låga motsvarande effekt på konkurrensen.

Förvaltningsrätten ansåg därmed att kommunens utvärderingsmodell stred mot likabehandlingsprincipen och att det funnits fog att avbryta upphandlingen.

Förvaltningsrätten avslog bolagets ansökan.

Kammarrätten
Kammarrätten konstaterade att omständigheterna i målet i viss mån skiljer sig från omständigheterna i HFD 2018 ref. 50 men att det rör sig om närliggande frågor och att båda målen rör möjligheten att reglera, utvärdera eller uppställa krav på priser i anbud.

Kammarrätten uttalade att det inte kan anses stå klart att den utvärderingsmodell som kommunen använt sig av strider mot HFD 2018 ref, 50 men inte heller att den är förenlig med gällande rätt. Enligt kammarrätten var denna oklarhet ett sakligt godtagbart skäl att avbryta upphandlingen. Eftersom det inte framkommit att de grundläggande principerna på annat sätt åsidosatts avslogs överklagandet.

Kammarrättens dom har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen.

Analys

I HFD 2018 ref. 50 rörde det sig om att priser understigande en viss nivå automatiskt skulle leda till uteslutning. Frågan om golvpris aktualiserades redan i kvalificeringsfasen.

Frågan i detta mål är om det även strider mot upphandlingslagstiftningen att priser understigande en viss nivå inte premieras ”fullt ut” vid utvärderingen, det vill säga att det finns en gräns för hur låga priser som kan ge ett mervärde i utvärderingsfasen.

Som exempel skulle den anbudsgivare som lämnar ett anbudspris på sju miljoner kronor ges fullt mervärde medan en anbudsgivare som lämnar ett lägre pris på fem miljoner kronor inte premieras mer än konkurrenten som lämnade det högre priset om sju miljoner kronor.
Enligt förvaltningsrätten innebar den omständigheten att det i det här fallet fanns en gräns för hur låga priser som premierades att utvärderingsmodellen stod i strid med likabehandlingsprincipen, medan kammarrätten inte tog ställning i den delen.

Ett klargörande från Högsta förvaltningsdomstolen om gränserna för NJA 2018 ref. 50 är önskvärt. Målet är av intresse då det visar på den osäkerhet som efter HFD 2018 ref. 50 finns kring regleringar av anbudspriser.

Det är även värt att notera att kammarrätten öppnar för att inte endast ett klart fel i genomförd upphandling utgör ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en upphandling, utan även en osäkerhet kring rättsläget.

Detta skulle kunna leda till en risk för att framtida upphandlingar avbryts såväl på ett godtyckligt sätt som i onödan.

En upphandling får naturligtvis inte avbrytas godtyckligt men det förtjänar dock att påpekas att det framgår av fast EU-rättslig praxis att en upphandlande myndighets befogenhet att avstå från att fullfölja en upphandling inte är förbehållet undantagsfall eller då det finns tungt vägande skäl.

När det gäller risken för att en upphandling avbryts i onödan kan det tänkas att det i det enskilda fallet kan vara värt för en upphandlande myndighet att inte avbryta en upphandling och ta risken att den överprövas.

Den upphandlande myndigheten kan till exempel ha goda skäl för att vilja driva rättsutvecklingen framåt och låta en domstol pröva om ett visst specifikt krav eller en utvärderingsmodell är förenlig med upphandlingslagstiftningen eller inte.

Sammanfattning

•”Golvprisdomen” väcker fortsatt osäkerhet kring en upphandlande myndighets eller enhets möjlighet att reglera och uppställa krav på priser i anbud och kring vilka utvärderingsmodeller som är tillåtna.
•Osäkerhet kring en utvärderingsmodells förenlighet med gällande rätt utgör enligt kammarrätten ett sakligt godtagbart skäl att avbryta en upphandling, förutsatt att de grundläggande principerna inte åsidosätts.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 12 april 2019 i mål nummer 1-19.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026