Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Höga krav vid leverantörsbyte

RättsfallsanalysEn dom från Kammarrätten i Stockholm behandlar en överlåtelse av ramavtal till en ny leverantör. Frågan är om den nya leverantören verkligen inträtt i den tidigare leverantörens ställe. My Agmén och Joel Fingal, Advokatfirman Delphi, analyserar domen.

| 2019-11-16
My Agmén och Joel Fingal, Advokatfirman Delphi.

Fakta i målet
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet upphandlade ramavtal inom områdena Klient 1-4. Misco antogs som en av de totalt sex leverantörerna.

Advania Sverige deltog också i upphandlingen, men var en av de anbudssökande som inte bjudits in att lämna anbud. Under ramavtalstiden ansökte Misco om att få överlåta sina ramavtal till Advania.

Kammarkollegiet godkände överlåtelsen. Anledningen till överlåtelsen var att Misco avyttrat en del av sin verksamhet till Advania på grund av insolvens.

Dustin Sverige som tilldelats ramavtal ansökte om överprövning av ramavtalen som överlåtits till Advania. Dustin yrkade att ramavtalen skulle ogiltigförklaras och anförde att Kammarkollegiet inte haft stöd i 17 kap. LOU för den genomförda överlåtelsen.

Dustin gjorde därför gällande att ramavtalen, efter att de överlåtits till Advania, utgjorde en otillåten direktupphandling.

Den aktuella upphandlingen hade genomförts innan reglerna i 17 kap. LOU om ändring av kontrakt och ramavtal infördes. I enlighet med förarbetena till LOU, särskilt vad gäller övergångsbestämmelserna, så tillämpades dock 17 kap. i sin nu aktuella lydelse då överlåtelsen gjorts efter den 1 januari 2017.

Förvaltningsrätten gjorde bedömningen att Advania inträtt i Miscos ställe i de aktuella ramavtalen i enlighet med vad som är ett tillåtet leverantörsbyte i 17 kap. 13 § LOU. Ansökan om överprövning avslogs därför. Dustin överklagade domen till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterar, med stöd av relevanta artiklar i EU-direktivet, att byte av leverantör som huvudregel utgör en väsentlig ändring av ett ramavtal respektive kontrakt och att väsentliga ändringar är otillåtna.

Samtidigt konstaterar kammarrätten att leverantörsbyte är tillåtet om det har stöd i 17 kap. 13 § LOU. Kammarrätten hänvisar vidare till skälen till EU-direktivet som bland annat tar upp att företag som tilldelats kontrakt bör kunna genomgå vissa strukturella förändringar, såsom interna omorganisationer, uppköp, förvärv med mera.

Till grund för överlåtelsen låg ett avtal mellan Misco och Advania som reglerade vilka delar av Miscos verksamhet som skulle tas över av Advania. Enligt detta avtal överlät Misco förutom de aktuella ramavtalen även rätten till Miscos personal-, kund- och leverantörsdata, artikelstatistik och artikelhistorik samt rätten att överta Miscos underleverantörer. Advania skulle enligt avtalet också erbjuda anställning till ett antal av Miscos nyckelanställda.

Kammarkollegiet hade i samband med förfrågan om leverantörsbytet informerats om innehållet i det nämnda avtalet. Då Kammarkollegiet godkände leverantörsbytet förutsatte Kammarkollegiet också att den angivna verksamheten skulle övertas av Advania i enlighet med avtalet.

Den fråga som kammarrätten skulle ta ställning till var om förutsättningarna var sådana att Advania rent faktiskt kunde anses ha inträtt i Miscos ställe antingen helt eller delvis, vilket krävs för att överlåtelsen av ramavtalen med Kammarkollegiet skulle vara tillåten.

Kammarrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som ansvarar för att säkerställa att de upphandlingsrättsliga reglerna följs. I detta ligger också att myndigheten behöver kontrollera att det föreligger faktiska förutsättningar för att genomföra ett byte av leverantör. Detta måste den upphandlande myndigheten ha gjort innan leverantörsbytet godkänns.

Till stöd för att överlåtelsen var tillåten åberopades ovan nämnda avtal, det vill säga att överlåtelsen av ramavtalen utgjorde en del i en större verksamhetsövergång.

Dustin hade däremot kunnat visa utredning till stöd för att något egentligt övertagande av verksamhet eller del av verksamhet faktiskt inte skett. Till exempel hade inga andra avtal överlåtits från Misco till Advania utöver de aktuella ramavtalen.

De tillgångar som skulle ha överlåtits saknade också värde och någon övergång av anställda, med undantag för en person, hade inte heller genomförts. Enligt kammarrätten hade därför Dustin visat att den överlåtelse som avtalats mellan Misco och Advania rent faktiskt inte hade fullföljts. Som en följd av detta ansågs inte Advania helt eller delvis ha inträtt i Miscos ställe.

Enligt kammarrätten hade Kammarkollegiet inte fullgjort sin kontrollskyldighet och borde därför inte heller ha godkänt leverantörsbytet.

Kammarrätten ansåg att det var fråga om en otillåten direktupphandling och med ändring av förvaltningsrättens dom bifölls Dustins ansökan om överprövning av ramavtalens giltighet.

Analys
I en avtalsrelation uppkommer regelmässigt situationer som innebär att det ingångna avtalet kan behöva justeras. Tidigare fanns endast EU-domstolens praxis att ta hänsyn till (när det gäller byte av leverantör främst EU-domstolens avgörande i Pressetext, mål C-454/06) men i samband med nya LOU så infördes uttryckliga bestämmelser som i viss utsträckning underlättar bedömningen om en avtalsjustering kan tillåtas eller inte.

Frågan om leverantörsbyte i offentliga kontrakt aktualiseras bland annat vid olika former av företagstransaktioner samt även då företag försätts i konkurs. Det har däremot saknats vägledning kring vilka närmare förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att ett leverantörsbyte vid sådana situationer kan godkännas, till exempel kring vad som avses med att en ny leverantör ska ha trätt in i den tidigare leverantörens ställe.

Det är därför mycket välkommet att kammarrätten förtydligar bestämmelsen i 17 kap. 13 § LOU. Det är också värdefullt att kammarrätten klargör vilka skyldigheter en upphandlande myndighet har för att den ska kunna godkänna en förfrågan om att byta ut en leverantör mot en annan.

Enligt vår mening är kammarrättens dom korrekt på så vis att den klargör att reglerna om leverantörsbyte inte ska kunna användas som svepskäl för att överlåta offentliga kontrakt utan att detta sker i samband med en mer omfattande överlåtelse av verksamhet.

Syftet med 17 kap. 13 § LOU får snarast anses vara att upphandlingslagstiftningen inte ska stå i vägen för sedvanlig affärsverksamhet såsom till exempel företagstransaktioner eller verksamhetsöverlåtelser vid konkurs så länge överlåtelsen inte är ett försök till kringgående av LOU.

Samtidigt ställer kammarrätten höga krav på upphandlande myndigheter och enheter att verkligen kontrollera att en överlåtelse genomförs på det sätt som leverantören påstår, vilket kan leda till svårigheter och viss osäkerhet vid frågor om ett leverantörsbyte ska godkännas eller inte.

Kammarkollegiet synes ha utgått från att de uppgifter som Advania och Misco lämnat var korrekta. Kammarrättens bedömning innebär däremot att Kammarkollegiet borde ha gått längre och undersökt de faktiska förhållandena för att anses ha vidtagit tillräckliga åtgärder.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 16 oktober 2019 i mål nummer 10204-18.

Sammanfattning
Kammarrätten skulle bedöma om överlåtelsen av ramavtalen från Misco till Advania var tillåten utifrån regleringen i 17 kap. 13 § LOU.

Kammarrätten, som gör en annan bedömning än förvaltningsrätten, konstaterar att Advania inte inträtt i Miscos ställe, varken helt eller delvis. Därmed har förutsättningarna i 17 kap. 13 § LOU inte varit uppfyllda och överlåtelsen skulle inte ha godkänts.

Kammarrättens dom har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen men vid tidpunkten då denna artikel skrevs var frågan om prövningstillstånd inte avgjord.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: AvtalJuridikLeverantörsbyteRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Jennie Larsson

Närmare till Piteå än Bornholm

Region Skåne tar ut svängarna rejält i en definition av närproducerade livsmedel. Hela Sverige ska räknas som närproducerat för att enklare uppnå miljömål. Trenden är samtidigt en snabb minskning av ekologiska livsmedelsinköp.

Malmö stad bryter med Securitas

Malmö stad kommer inte att förlänga ett avtal med Securitas efter en granskning som indikerar att säkerhetsföretaget kan ha fått insiderhjälp med att vinna upphandlingen.

Foton: Kristian Pohl, regeringskansliet, respektive riksdagen.

Eniga om riktade upphandlingar

Socialdemokraterna hämtar stöd från Kristdemokraterna och Liberalerna för att få igenom sin politik för att gynna idéburna organisationer.

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Sidas söker en inköpshandläggare
  • Sida söker en inköpscontroller
  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Tullverket söker upphandlare
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste nyheterna

Närmare till Piteå än BornholmNärmare till Piteå än Bornholm
Malmö stad bryter med SecuritasMalmö stad bryter med Securitas
Eniga om riktade upphandlingarEniga om riktade upphandlingar
Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Tänk att världen är så grym. Först en pandemi, följt av stopp i Suezkanalen för att sedan bli krig i...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Alltså. Att den här frågan alltjämt kan tillåtas leva. Läs nedan. Särskilt sista två styckena. "Av förarbetena till AKBL framgår...
  • Eniga om riktade upphandlingarDet här var ett oönskat förslag. Under nuvarande regeringsinnehav har vi tyvärr sett riktningar och snedvridningar av LOU successivt, till...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Finns inga bevis på att det blir dyrare med LOU utan tvärt om. Kan aldrig bli dyrare med professionella upphandlare...
  • Gävles allmännytta pausar byggenKan dom inte bara gå utanför LOU då? Det skulle ju spara 20% direkt. *OBS ironi*

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »