Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”

DebattMed tanke på hur kostsam Konkurrensverkets rättsuppfattning är för lokalförsörjande myndigheter bör verket sätta sin tillsyn på paus för just den typ av ärenden som rör tillämpningen av hyresundantaget, hävdar Erik Olsson och Rickard Engström i en debattartikel.

| 2022-06-21

Den 16 december 2021 beslutade Konkurrensverket att kritisera Domstolsverket för att utan upphandling teckna ett hyresavtal för en nybyggd domstolsbyggnad i Jönköping.[1] Konkurrensverket menar att hyresavtalet med tillhörande genomförandeavtal medför att byggnaden realiseras enligt Domstolsverkets krav och att det därför rör sig om ett upphandlingspliktigt byggentreprenadkontrakt.

Det anmärkningsvärda är att Konkurrensverket påstår att det saknar betydelse att Domstolsverket redan hade genomfört annonserade upphandlingar av samtliga projekteringstjänster och byggentreprenader som krävdes för att uppföra byggnaden. Konkurrensverket invänder alltså mot att en upphandlande myndighet ingår ett hyresavtal med stöd av hyresundantaget och ser till att alla byggentreprenader och upphandlingspliktiga tjänster upphandlas i särskild ordning. Det skulle innebära att det arbetssätt som de flesta lokalförsörjande myndigheter i Sverige använder är olagligt.

Konkurrensverket menar att man istället kan använda sig av hyresvärdsupphandling där myndigheten upphandlar hyresrelationen, snarare än att konkurrensutsätta själva byggentreprenaderna. Det skulle ge stora nackdelar. Det begränsar antalet aktörer som kan delta i upphandlingen, eftersom endast leverantörer som äger en fastighet i det aktuella området kan lämna anbud.[2] Historiskt har det lett till att de flesta hyresvärdsupphandlingar avbryts med hänvisning till bristande konkurrens.[3]

Både Domstolsverket och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) anser att upphandlande myndigheter har rätt att välja mellan en hyresvärdsupphandling eller att direkttilldela hyresavtalet med stöd av hyresundantaget och säkerställa att alla upphandlingspliktiga byggentreprenader och projekteringstjänster blir konkurrensutsatta i särskild ordning. Konkurrensverkets uppfattning innebär att upphandlande myndigheter inte (längre) har något annat val än hyresvärdsupphandling.

Domstolsverket har överklagat Konkurrensverkets tillsynsbeslut till förvaltningsrätten.[4] Dessvärre är skadan redan skedd. När Konkurrensverket uttalar sig om hur konkurrensutsättning borde ske blir det i någon mån vägledande redan när beslutet meddelas. Vi har märkt att myndigheter väljer att göra en hyresvärdsupphandling, trots att konkurrensutsättningen hade blivit mer effektiv om den hade begränsats till byggentreprenaden och projekteringen.

Det kan ta lång tid innan domstolarna slutligt tar ställning till Domstolsverkets överklagande. Under hela denna tid riskerar den myndighet som väljer något annat än hyresupphandling att få en ansökan om upphandlingsskadeavgift riktad mot sig. Risken gör myndigheterna mindre benägna att välja byggentreprenadupphandling, även om det leder till en mer effektiv konkurrensutsättning.

SKR har, genom sitt vägledande dokument Gäller LOU vid hyra av lokal?, tidigare rekommenderat den modell som Domstolsverket använt. Den skriften är nu reviderad. Som en direkt konsekvens av tillsynsbeslutet lyfter SKR istället ett varnande finger för att Konkurrensverket har en annan uppfattning. Det krävs mod för upphandlare att agera på ett sätt som strider mot Konkurrensverkets uppfattning.

Myndigheter i Sverige kan inte pausa sina projekt till dess att den rättsliga prövningen av Konkurrensverkets tillsynsbeslut avslutats. Projekt måste börjas om, tidigare beslut måste omprövas och förhandlingar med hyresvärdar och fastighetsägare måste återupptas eller avbrytas. Det ger både stora kostnader och förseningar samt kännbara effekter för alla som väntar på nya lokaler.

I fall som detta, då Konkurrensverkets nya rättsuppfattning avviker från vad som tidigare varit den helt dominerande rättsuppfattningen , borde Konkurrensverket pausa sin tillsyn för den aktuella upphandlingsformen till dess det finns en lagakraftvunnen dom.

Konkurrensverket väljer vilka typer av kontrakt som ska bli föremål för Konkurrensverkets frivilliga tillsyn. Det står därför Konkurrensverket fritt att uttala att myndigheten pausar sin tillsyn för en viss typ av avtal eller upphandlingsmodeller.

Då skulle de rättsfrågor som Konkurrensverket väckt få den rättsliga belysning de kräver, utan att skapa en stor rättslig osäkerhet och onödig skada för svensk offentlig lokalförsörjningsverksamhet.

Erik Olsson, Advokat
Rickard Engström, Fastighetsjurist

Erik Olsson är ombud för Domstolsverket mot Konkurrensverket. De åsikter som framförs i denna artikel är dock författarnas egna och speglar inte nödvändigtvis Domstolsverkets uppfattning.


[1] Konkurrensverkets tillsynsbeslut dnr. 502/2020

[2] Se Sveriges Kommuners och Regioners (SKR) skrift Gäller LOU vid hyra av lokal?, s. 30. 

[3] Av de tolv hyresvärdsupphandlingar som genomförts i Sverige under åren 2019-2021 har nio avbrutits varav sex med uttrycklig hänvisning till bristande konkurrens. Endast en har kunnat avslutas genom att kontrakt tecknats. Uppgifterna är hämtade från publika annonsdatabaser den 18 januari 2022 samt direkt från de aktuella upphandlande myndigheterna. 

[4] Se Förvaltningsrätten i Stockholms mål nr 35322-21. Skriftväxlingen i sin helhet läggs löpande ut här.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”"

  1. PO skriver:
    22 juni, 2022 kl. 15:09

    Tycker jag inte alls av samma skäl som
    med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare. Att lyssna på SKR är en partsinlaga då dom är en intresseorganisation för regioner och kommuner självklart tycker dom att man ska tillgodose sina medlemmars intressen därför ska man inte lyssna på dom.
    Ta i stället vara på hela marknaden.
    En hyresvärdsupphandling ger alla möjlighet att delta i konkurrensen helt i linje med syftet med offentlig upphandling där ingen gynnas eller missgynnas.
    Dessutom ska upphandlingen tidsmässigt planeras så att tidsmässiga hinder inte skapas.
    Detta är en självklarhet för en som krigat
    mot gynnande av andra intressen än vad en upphandling innebär.

  2. Anonym men sakkunnig skriver:
    28 juni, 2022 kl. 11:40

    PO:

    Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan.

    Men vad gäller här? ENDAST vid nybygge?

    Det finns många fall där upphandlande myndigheter hyr lokaler av en privat fastighetsägare och sedan ska göra stora investeringar i den. Då måste man kunna kräva LOU kring projektering och byggaentreprenadkontrakt utan att gå ut och leta en ny hryesvärd?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »