Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”

DebattMed tanke på hur kostsam Konkurrensverkets rättsuppfattning är för lokalförsörjande myndigheter bör verket sätta sin tillsyn på paus för just den typ av ärenden som rör tillämpningen av hyresundantaget, hävdar Erik Olsson och Rickard Engström i en debattartikel.

| 2022-06-21

Den 16 december 2021 beslutade Konkurrensverket att kritisera Domstolsverket för att utan upphandling teckna ett hyresavtal för en nybyggd domstolsbyggnad i Jönköping.[1] Konkurrensverket menar att hyresavtalet med tillhörande genomförandeavtal medför att byggnaden realiseras enligt Domstolsverkets krav och att det därför rör sig om ett upphandlingspliktigt byggentreprenadkontrakt.

Det anmärkningsvärda är att Konkurrensverket påstår att det saknar betydelse att Domstolsverket redan hade genomfört annonserade upphandlingar av samtliga projekteringstjänster och byggentreprenader som krävdes för att uppföra byggnaden. Konkurrensverket invänder alltså mot att en upphandlande myndighet ingår ett hyresavtal med stöd av hyresundantaget och ser till att alla byggentreprenader och upphandlingspliktiga tjänster upphandlas i särskild ordning. Det skulle innebära att det arbetssätt som de flesta lokalförsörjande myndigheter i Sverige använder är olagligt.

Konkurrensverket menar att man istället kan använda sig av hyresvärdsupphandling där myndigheten upphandlar hyresrelationen, snarare än att konkurrensutsätta själva byggentreprenaderna. Det skulle ge stora nackdelar. Det begränsar antalet aktörer som kan delta i upphandlingen, eftersom endast leverantörer som äger en fastighet i det aktuella området kan lämna anbud.[2] Historiskt har det lett till att de flesta hyresvärdsupphandlingar avbryts med hänvisning till bristande konkurrens.[3]

Både Domstolsverket och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) anser att upphandlande myndigheter har rätt att välja mellan en hyresvärdsupphandling eller att direkttilldela hyresavtalet med stöd av hyresundantaget och säkerställa att alla upphandlingspliktiga byggentreprenader och projekteringstjänster blir konkurrensutsatta i särskild ordning. Konkurrensverkets uppfattning innebär att upphandlande myndigheter inte (längre) har något annat val än hyresvärdsupphandling.

Domstolsverket har överklagat Konkurrensverkets tillsynsbeslut till förvaltningsrätten.[4] Dessvärre är skadan redan skedd. När Konkurrensverket uttalar sig om hur konkurrensutsättning borde ske blir det i någon mån vägledande redan när beslutet meddelas. Vi har märkt att myndigheter väljer att göra en hyresvärdsupphandling, trots att konkurrensutsättningen hade blivit mer effektiv om den hade begränsats till byggentreprenaden och projekteringen.

Det kan ta lång tid innan domstolarna slutligt tar ställning till Domstolsverkets överklagande. Under hela denna tid riskerar den myndighet som väljer något annat än hyresupphandling att få en ansökan om upphandlingsskadeavgift riktad mot sig. Risken gör myndigheterna mindre benägna att välja byggentreprenadupphandling, även om det leder till en mer effektiv konkurrensutsättning.

SKR har, genom sitt vägledande dokument Gäller LOU vid hyra av lokal?, tidigare rekommenderat den modell som Domstolsverket använt. Den skriften är nu reviderad. Som en direkt konsekvens av tillsynsbeslutet lyfter SKR istället ett varnande finger för att Konkurrensverket har en annan uppfattning. Det krävs mod för upphandlare att agera på ett sätt som strider mot Konkurrensverkets uppfattning.

Myndigheter i Sverige kan inte pausa sina projekt till dess att den rättsliga prövningen av Konkurrensverkets tillsynsbeslut avslutats. Projekt måste börjas om, tidigare beslut måste omprövas och förhandlingar med hyresvärdar och fastighetsägare måste återupptas eller avbrytas. Det ger både stora kostnader och förseningar samt kännbara effekter för alla som väntar på nya lokaler.

I fall som detta, då Konkurrensverkets nya rättsuppfattning avviker från vad som tidigare varit den helt dominerande rättsuppfattningen , borde Konkurrensverket pausa sin tillsyn för den aktuella upphandlingsformen till dess det finns en lagakraftvunnen dom.

Konkurrensverket väljer vilka typer av kontrakt som ska bli föremål för Konkurrensverkets frivilliga tillsyn. Det står därför Konkurrensverket fritt att uttala att myndigheten pausar sin tillsyn för en viss typ av avtal eller upphandlingsmodeller.

Då skulle de rättsfrågor som Konkurrensverket väckt få den rättsliga belysning de kräver, utan att skapa en stor rättslig osäkerhet och onödig skada för svensk offentlig lokalförsörjningsverksamhet.

Erik Olsson, Advokat
Rickard Engström, Fastighetsjurist

Erik Olsson är ombud för Domstolsverket mot Konkurrensverket. De åsikter som framförs i denna artikel är dock författarnas egna och speglar inte nödvändigtvis Domstolsverkets uppfattning.


[1] Konkurrensverkets tillsynsbeslut dnr. 502/2020

[2] Se Sveriges Kommuners och Regioners (SKR) skrift Gäller LOU vid hyra av lokal?, s. 30. 

[3] Av de tolv hyresvärdsupphandlingar som genomförts i Sverige under åren 2019-2021 har nio avbrutits varav sex med uttrycklig hänvisning till bristande konkurrens. Endast en har kunnat avslutas genom att kontrakt tecknats. Uppgifterna är hämtade från publika annonsdatabaser den 18 januari 2022 samt direkt från de aktuella upphandlande myndigheterna. 

[4] Se Förvaltningsrätten i Stockholms mål nr 35322-21. Skriftväxlingen i sin helhet läggs löpande ut här.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”"

  1. PO skriver:
    22 juni, 2022 kl. 15:09

    Tycker jag inte alls av samma skäl som
    med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare. Att lyssna på SKR är en partsinlaga då dom är en intresseorganisation för regioner och kommuner självklart tycker dom att man ska tillgodose sina medlemmars intressen därför ska man inte lyssna på dom.
    Ta i stället vara på hela marknaden.
    En hyresvärdsupphandling ger alla möjlighet att delta i konkurrensen helt i linje med syftet med offentlig upphandling där ingen gynnas eller missgynnas.
    Dessutom ska upphandlingen tidsmässigt planeras så att tidsmässiga hinder inte skapas.
    Detta är en självklarhet för en som krigat
    mot gynnande av andra intressen än vad en upphandling innebär.

  2. Anonym men sakkunnig skriver:
    28 juni, 2022 kl. 11:40

    PO:

    Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan.

    Men vad gäller här? ENDAST vid nybygge?

    Det finns många fall där upphandlande myndigheter hyr lokaler av en privat fastighetsägare och sedan ska göra stora investeringar i den. Då måste man kunna kräva LOU kring projektering och byggaentreprenadkontrakt utan att gå ut och leta en ny hryesvärd?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ser fram emot att gräva djupt

Karriär

Mattias Johansson lämnade jobbet som inköpschef på Ystads kommun för en specialisttjänst på Folktandvården Skåne. ”Nu får jag gräva djupare och lära mig en helt ny bransch”, säger han.

Forskningsbrev Foto: Jenny Drakenlind (Ek).

Forskningsbrev ska göra skillnad

Sveriges offentliga inköpare, SOI, hoppas med stöd av tunga aktörer som Upphandlingsmyndigheten, UHM, på ett genombrott för forskning om offentlig upphandling mellan två årskonferenser.

”Alla möbler bör inte återbrukas”

Debatt

Offentliga inköpare riskerar att ta för lätt på miljö- och hållbarhetskrav genom att återanvända möbler med låga krav, framför nyproducerade med höga. Cirkulär ekonomi kan inte bäras av produkter från det förflutna, skriver företrädare för möbelbranschen inför Stockholm Furniture Fair den 7-11 februari.

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Ser fram emot att gräva djuptSer fram emot att gräva djupt
Forskningsbrev ska göra skillnadForskningsbrev ska göra skillnad
”Alla möbler bör inte återbrukas””Alla möbler bör inte återbrukas”
Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »