Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”

DebattMed tanke på hur kostsam Konkurrensverkets rättsuppfattning är för lokalförsörjande myndigheter bör verket sätta sin tillsyn på paus för just den typ av ärenden som rör tillämpningen av hyresundantaget, hävdar Erik Olsson och Rickard Engström i en debattartikel.

| 2022-06-21

Den 16 december 2021 beslutade Konkurrensverket att kritisera Domstolsverket för att utan upphandling teckna ett hyresavtal för en nybyggd domstolsbyggnad i Jönköping.[1] Konkurrensverket menar att hyresavtalet med tillhörande genomförandeavtal medför att byggnaden realiseras enligt Domstolsverkets krav och att det därför rör sig om ett upphandlingspliktigt byggentreprenadkontrakt.

Det anmärkningsvärda är att Konkurrensverket påstår att det saknar betydelse att Domstolsverket redan hade genomfört annonserade upphandlingar av samtliga projekteringstjänster och byggentreprenader som krävdes för att uppföra byggnaden. Konkurrensverket invänder alltså mot att en upphandlande myndighet ingår ett hyresavtal med stöd av hyresundantaget och ser till att alla byggentreprenader och upphandlingspliktiga tjänster upphandlas i särskild ordning. Det skulle innebära att det arbetssätt som de flesta lokalförsörjande myndigheter i Sverige använder är olagligt.

Konkurrensverket menar att man istället kan använda sig av hyresvärdsupphandling där myndigheten upphandlar hyresrelationen, snarare än att konkurrensutsätta själva byggentreprenaderna. Det skulle ge stora nackdelar. Det begränsar antalet aktörer som kan delta i upphandlingen, eftersom endast leverantörer som äger en fastighet i det aktuella området kan lämna anbud.[2] Historiskt har det lett till att de flesta hyresvärdsupphandlingar avbryts med hänvisning till bristande konkurrens.[3]

Både Domstolsverket och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) anser att upphandlande myndigheter har rätt att välja mellan en hyresvärdsupphandling eller att direkttilldela hyresavtalet med stöd av hyresundantaget och säkerställa att alla upphandlingspliktiga byggentreprenader och projekteringstjänster blir konkurrensutsatta i särskild ordning. Konkurrensverkets uppfattning innebär att upphandlande myndigheter inte (längre) har något annat val än hyresvärdsupphandling.

Domstolsverket har överklagat Konkurrensverkets tillsynsbeslut till förvaltningsrätten.[4] Dessvärre är skadan redan skedd. När Konkurrensverket uttalar sig om hur konkurrensutsättning borde ske blir det i någon mån vägledande redan när beslutet meddelas. Vi har märkt att myndigheter väljer att göra en hyresvärdsupphandling, trots att konkurrensutsättningen hade blivit mer effektiv om den hade begränsats till byggentreprenaden och projekteringen.

Det kan ta lång tid innan domstolarna slutligt tar ställning till Domstolsverkets överklagande. Under hela denna tid riskerar den myndighet som väljer något annat än hyresupphandling att få en ansökan om upphandlingsskadeavgift riktad mot sig. Risken gör myndigheterna mindre benägna att välja byggentreprenadupphandling, även om det leder till en mer effektiv konkurrensutsättning.

SKR har, genom sitt vägledande dokument Gäller LOU vid hyra av lokal?, tidigare rekommenderat den modell som Domstolsverket använt. Den skriften är nu reviderad. Som en direkt konsekvens av tillsynsbeslutet lyfter SKR istället ett varnande finger för att Konkurrensverket har en annan uppfattning. Det krävs mod för upphandlare att agera på ett sätt som strider mot Konkurrensverkets uppfattning.

Myndigheter i Sverige kan inte pausa sina projekt till dess att den rättsliga prövningen av Konkurrensverkets tillsynsbeslut avslutats. Projekt måste börjas om, tidigare beslut måste omprövas och förhandlingar med hyresvärdar och fastighetsägare måste återupptas eller avbrytas. Det ger både stora kostnader och förseningar samt kännbara effekter för alla som väntar på nya lokaler.

I fall som detta, då Konkurrensverkets nya rättsuppfattning avviker från vad som tidigare varit den helt dominerande rättsuppfattningen , borde Konkurrensverket pausa sin tillsyn för den aktuella upphandlingsformen till dess det finns en lagakraftvunnen dom.

Konkurrensverket väljer vilka typer av kontrakt som ska bli föremål för Konkurrensverkets frivilliga tillsyn. Det står därför Konkurrensverket fritt att uttala att myndigheten pausar sin tillsyn för en viss typ av avtal eller upphandlingsmodeller.

Då skulle de rättsfrågor som Konkurrensverket väckt få den rättsliga belysning de kräver, utan att skapa en stor rättslig osäkerhet och onödig skada för svensk offentlig lokalförsörjningsverksamhet.

Erik Olsson, Advokat
Rickard Engström, Fastighetsjurist

Erik Olsson är ombud för Domstolsverket mot Konkurrensverket. De åsikter som framförs i denna artikel är dock författarnas egna och speglar inte nödvändigtvis Domstolsverkets uppfattning.


[1] Konkurrensverkets tillsynsbeslut dnr. 502/2020

[2] Se Sveriges Kommuners och Regioners (SKR) skrift Gäller LOU vid hyra av lokal?, s. 30. 

[3] Av de tolv hyresvärdsupphandlingar som genomförts i Sverige under åren 2019-2021 har nio avbrutits varav sex med uttrycklig hänvisning till bristande konkurrens. Endast en har kunnat avslutas genom att kontrakt tecknats. Uppgifterna är hämtade från publika annonsdatabaser den 18 januari 2022 samt direkt från de aktuella upphandlande myndigheterna. 

[4] Se Förvaltningsrätten i Stockholms mål nr 35322-21. Skriftväxlingen i sin helhet läggs löpande ut här.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”"

  1. PO skriver:
    22 juni, 2022 kl. 15:09

    Tycker jag inte alls av samma skäl som
    med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare. Att lyssna på SKR är en partsinlaga då dom är en intresseorganisation för regioner och kommuner självklart tycker dom att man ska tillgodose sina medlemmars intressen därför ska man inte lyssna på dom.
    Ta i stället vara på hela marknaden.
    En hyresvärdsupphandling ger alla möjlighet att delta i konkurrensen helt i linje med syftet med offentlig upphandling där ingen gynnas eller missgynnas.
    Dessutom ska upphandlingen tidsmässigt planeras så att tidsmässiga hinder inte skapas.
    Detta är en självklarhet för en som krigat
    mot gynnande av andra intressen än vad en upphandling innebär.

  2. Anonym men sakkunnig skriver:
    28 juni, 2022 kl. 11:40

    PO:

    Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan.

    Men vad gäller här? ENDAST vid nybygge?

    Det finns många fall där upphandlande myndigheter hyr lokaler av en privat fastighetsägare och sedan ska göra stora investeringar i den. Då måste man kunna kräva LOU kring projektering och byggaentreprenadkontrakt utan att gå ut och leta en ny hryesvärd?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Triay

Bommar uppföljningen igen

Arbetsrättsliga villkor är ytterligare ett område där kraven i offentlig upphandling inte harmoniserar med tillräcklig uppföljning.

Kerli Faramarzi.

Koll på avtal och tänder

Karriär

Åren som tandläkare väckte intresse för juridik och avtalsfrågor. Kerli Faramarzi fann ett nytt karrärspår inom tandvården som avtalscontroller och jurist vid Folktandvården Stockholms inköpsenhet.

Örebro och Östersund i framkant

Offentliga inköp får kosta mer om klimatet påverkas mindre. Det anser närmare hälften av svenskarna, enligt en undersökning från Fossilfritt Sverige. Organisationen vill se en snabbare omställning och lyfter fram Örebro och Östersund som förebilder.

”Referenskrav utestänger de små”

Små lokala företag utesluts från offentlig upphandling genom kraven på referenser. Det menar representanter för organisationen Svenskt Näringsliv, som efterlyser mer framåtsyftande genomförandebeskrivningar.

Hade velat se fler sanktioner

Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten är positiv till regeringens plan att skärpa straffen för otillåtna direktupphandlingar. Samtidigt varnar han för att det kan bli problem på andra områden.

Kritiseras för felaktiga avtal

Kriminalvården, Malmö universitet och Lunds universitet har ingått hyresavtal för lokaler som borde redovisats som finansiell leasing. Det framgår av Riksrevisionens senaste rapport till riksdagen.

Lediga jobb

Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp

Senior upphandlare till MKB Fastighets AB

Senior upphandlare till Chalmers

Strategisk inköpare till ekonomienheten, SPSM

Upphandlare inom entreprenadområdet till Huddinge kommun

Upphandlare till Huddinge kommun

Polisen

Verksamhetsspecialist lager- och inventariesystem till Polismyndigheten

  • IT upphandlare till Malmö stad
  • Operativa inköpshandläggare sökes till Upplands-Bro kommun
  • Inköpare som vill göra skillnad på riktigt, Polismyndigheten
  • Inköpare med utökat kundansvar till Adda Inköpscentral
  • Junior upphandlare till Kungliga Operan
  • Upphandlare till Södertörns högskola
  • Upphandlare till Eskilstuna kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Bommar uppföljningen igenBommar uppföljningen igen
Koll på avtal och tänderKoll på avtal och tänder
Örebro och Östersund i framkantÖrebro och Östersund i framkant
”Referenskrav utestänger de små””Referenskrav utestänger de små”
Hade velat se fler sanktionerHade velat se fler sanktioner
Kritiseras för felaktiga avtalKritiseras för felaktiga avtal
Fler anbud sänker kostnadenFler anbud sänker kostnaden
Ekomat minskar – Örebro köper mestEkomat minskar – Örebro köper mest
ANNONS FRÅN AFF

Aff gör oss och leverantören trygga

– Utan Aff skulle våra upphandlingar bli än mer omfattande, säger Anders Kjellqvist på Micasa. Han uppskattar att Aff uppdateras och utvecklar branschen, och ser stora fördelar med att avtalen använder samma begrepp och struktur. Det skapar trygghet.

Senaste kommentarerna

  • Ny robot ska ge svar om LOUKan roboten svara på frågan hur många tusentals timmar landets upphandlare årligen lägger på att lämna ut tilldelningsinformation till Tendium?...
  • Grannsamverkan bryter mot LOUSamverkansavtal innebär att ingen ersättning utgår för tjänsten.
  • Ny robot ska ge svar om LOUHej Martin. Det finns en klickbar länk i första raden av artikelns brödtext, ordet "Louis" i blått.
  • Muthärva som växerKreativt att kalla det för en utbildningspott. Sen är det intressant att se hur billigt vissa säljer sig. 200 000...
  • Ny robot ska ge svar om LOUNär finns Louis tillgänglig och var får jag som myndighet tag på denna?

Aktuella utbildningar

  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 16 oktober
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023
  • LOU på två dagar | 6-7 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet är mer än bara miljö

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Inget ramavtal i LUF:s mening
  • Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd
  • Upphandlaren viktig i totalförsvaret
  • Burlöv ger barnen en röst
  • Upprop för prisutvärdering på riktigt
  • ”Nej, du tolkar HFD-dom fel”
  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »