Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Peppol är rätt väg för e-fakturan”

DebattDen 1 april 2019 blev det lag på att fakturor som skickas till offentlig sektor skulle vara elektroniska. Det kravet börjar de flesta kunna uppfylla vid det här laget, skriver Anders Jonsson, vd, Inexchange. Nu handlar det snarare om att kliva upp på nästa nivå och göra utbytet av elektroniska dokument ännu smidigare.

| 2022-09-15
Anders Jonsson, vd, Inexchange. Foto: Pressbild.

Utbyte av smidiga dokument är också anledningen till att en rad intressenter, däribland Inexchange, lagt ner rejäla ansträngningar för att främja Peppol.

Att det dagligen konverteras enorma mängder elektroniska dokument i vårt land är nog en känd verklighet för de allra flesta. Inexchange konverterar snudd på alla typer av dokumentformat, men det ändrar inte vår syn i frågan. Likt en stor majoritet av alla e-fakturaoperatörer på den europeiska kontinenten är vi ivriga anhängare till standardlösningar.

Lika bekymmersfritt som det blivit att ringa mobilsamtal mellan olika europeiska länder, lika lättvindigt borde det givetvis vara att genomföra en transaktion oavsett utställarens och mottagarens geografiska lokalisering.

Krävs enighet och samsyn
Samtrafikavtalen mellan oss e-fakturaoperatörer har inneburit stora steg i rätt riktning, och arbetet som utförs i nationella och internationella intresseorganisationer (som NEA och EESPA) är av högsta vikt, men vi dras alltjämt med spärrar och regler som gör att dokumenttrafiken inte alltid rullar på så smidigt som man skulle önska.

En sak är klar. En fungerande samordning förutsätter en förankrad samsyn. Ska man komma överens behövs modeller som äger ett stort förtroende och där den allmänna meningen är att konceptet har rätt förutsättningar att utvecklas.

Peppol har, vad det verkar, etablerats på det sättet och vunnit det erkännandet. Från att varit ett incitament startat i projektform, för att underlätta handel över gränserna inom EU, har det blivit en infrastruktur som över en halv miljon organisationer anslutit till för säker utväxling av elektroniska fakturor och andra affärsmeddelanden.

Med andra ord: här har vi lägerelden som e-fakturavärlden kan samlas runt.

Framtidsmöjligheter
Det som gör Peppols utbredning väldigt spännande är att det elektroniska informationsutbytet kan expanderas med sektorer utanför de områden som främst kommer i åtanke. Peppols omfång lär inte stanna vid faktura, katalog och order.

I Norge jobbas det med att skapa en cv-liknande dokumenttyp att använda för arbetsansökningar inom det offentliga. Vidare tittas det på om Peppol är rätt plats för utbyte av patientinformation. En hantering som kräver högsta graden av sekretessnivå.

Ännu fler BIS-anpassade dokument för finansändamål är också att vänta. I takt med att anslutningarna blir fler växer helt naturligt behoven.

Överlåt det tekniska ansvaret
Med det sagt kan man ändå ana att förutsägelserna väcker invändningar. Det viktigaste måste vara att det skapas förtjänster för den enskilda användaren. Men blir det verkligen resultatet? Föder verkligen det tekniska avancemanget smidiga lösningar som frigör tid till konstruktiva sysslor i stället för förlegade rutiner?

Jodå, det gör Peppol utan tvekan, men det är uppenbart att det behändiga med nätverket och formatstrukturen skyms när registrering och tillämpning återges i svårbegripliga instruktioner. Kravlistor långa som maratonlopp, i form av specifikationer som aldrig tar slut, kan naturligtvis kännas blytungt att ta itu med.

Men är det en bit användaren behöver bry sig om? Nej, inte alls faktiskt.

Det tekniska ansvaret vilar på accesspunkten. Alltså på e-fakturaoperatören som man har sin anslutning igenom. Vi, eftersom Inexchange är en av dessa operatörer, har en rad skyldigheter att uppfylla för att godkännas som accesspunkter. Bland annat krävs det av oss att vi följer alla dokumentstandarder inom BIS-familjen.

Enkelt förklarat är operatören mellanhanden som ombesörjer det yttersta syftet med Peppol. Det vill säga att avsändare och mottagare ska kunna utbyta dokument utan att behöva anpassa sig till varandras tekniska lösning.

Det i sin tur leder oss osökt in på konverteringar. Det är accesspunkten – som sänder formatet – som har en skyldighet att validera alla dokument som skickas till en annan accesspunkt. Fördelen med det är att mottagande accesspunkt, och därmed mottagaren av dokumentet, slipper testa varje leverantörsfaktura. Men vet att formatet är rätt. Annars hade det stoppats på vägen. Man behöver inte heller några speciella dyra uppsättningar eftersom alla dokument skickas på precis samma sätt.

Standarder rätt modell
Just standarderna är annars en av de stora styrkorna med Peppol. En allt vanligare fråga från kundkretsen är om man helt enkelt ska växla format och övergå till Peppols fakturastandard Peppol BIS Billing 3.0? Det korta svaret är: ja, det är en klok idé. Det längre svaret är: oftast är det ingen panik. Konverteringen tjänar tills vidare som lösning.

Men det finns klara fördelar med att basera affärssystemet på en modern standard som Peppol BIS Billing 3.0. I synnerhet om en stor del av mottagarna är inom offentlig sektor. Peppol är lika med deras standard.

Inom ramen för samma resonemang återkommer obönhörligen också framtidsperspektivet. Den digitala världen tycks allt mer enig om att Peppol är den universala nyckeln som låser upp kvarvarande stängda dörrar och öppnar för en lika behändig samtrafik över gränserna som mobilintressenterna lyckats effektuera.

Återigen: det centrala målet måste vara att underlätta, förenkla och förbättra för kunden. Det är bevisat att Peppol har den förmågan.

Anders Jonsson
Vd, Inexchange

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026