Polisen har gjort en central upphandling för service av landets Volvo-polisbilar som väcker ilska ute i polisdistrikten. Ett exempel är Kalmar- och Kronobergs län. Där ska bilarna servas i Kalmar, Nybro Växjö eller Tingsryd. I dag har exempelvis polisbilarna i Markaryd servats på en verkstad som ligger knappt en kilometer från polisstationen. Nu kommer en civilanställd från Ljungby att behöva ta sig till Markaryd, hämta polisbilen och sedan frakta den till Växjö elva mil bort för att sedan vänta på att servicen blir klar.
Under resan mellan Markaryd och Växjö ligger två Volvoverkstäder som inte får användas.
– Man tror ju inte att det här är sant. De anställda tycker att det här är vansinne, säger Anders Karlsson, lokal polisområdeschef i Ljungby, Älmhult och Markaryd till SR P4 Kalmar.
Han konstaterar att han nu kommer att behöva ytterligare två heltidstjänster för bara köra bilar till service eftersom varje polisbil är inne på service över 20 gånger varje år.
P4 Jönköping har kommit fram till att polisbilarna i länet kommer att behöva köra 12 000 mil extra varje år och innebära 900 procent ökning i arbetstid för att köra till och från service.
Enligt sektionschefen för polisens fordonsservice, Anders Axén, är anledningen till förändringen att bilarna ska repareras och underhållas enligt fabrikantens anvisningar och metoder, något bara auktoriserade verkstäder har möjlighet till enligt honom.
Han anser att det nya avtalet är bra.
– Om vi tittar på hela landet så har situationen blivit mycket bättre. I dag har vi avtal med 112 auktoriserade verkstäder. I 90 procent av de orter som finns har vi acceptabla avstånd, men i de övriga 10 procenten har vi problem och det är inte bra men det är konsekvensen av upphandlingen, säger Anders Axén till SR P4 Kalmar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer