Kollektivtrafikupphandlingar skapar oro bland personalen. Östgötatrafikens upphandling av busstrafiken på landsbygden, som berör runt 350 förare, är inget undantag. De fackliga kraven på att vinnande entreprenör ska ta över befintlig person stöds av exempelvis Vänsterpartiet.
– Att en förare som skött sitt jobb i 25 år plötsligt kan mista sin fasta anställning är fullkomligt orimligt, sa partiledaren Jonas Sjöstedt vid ett besök på Transdev (som fram till den 2 februari hette Veolia Transport) nyligen.
Vänsterpartiet anser att en ny utförare ska ha ansvar för att överta befintlig personal. Nu trycker partiet på regeringen i frågan.
Jonas Sjöstedt frågar i en riksdagsinterpellation Ylva Johansson vad arbetsmarknadsministern planerar att göra för att förändra detta. Han konstaterar att chaufförerna kommer att sägas upp och, om en ny utförare vinner anbudet, måste söka sitt jobb igen.
– Risken är uppenbar att en del inte blir återanställda medan andra kan få tillfälliga anställningar eller deltider.
Kommunal anser också att personalövertagande med bibehållna villkor ska vara ett standardkrav i dessa upphandlingar:
– Det är ett fullt legitimt och lagligt krav att ställa i en upphandling, något som Kommunal aktivt arbetar med att informera Sveriges landsting om, säger Oskar Taxén, jurist på Kommunal.
Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag, håller inte med. I en debattartikel i Dagens Opinion skriver han att denna fråga ska hanteras av arbetsmarknadens parter:
– Kravet om personalövertagande har ofta ett vällovligt syfte, men problemet är – förutom att det strider mot lagstiftningen – att det leder till oförutsägbarhet, minskad effektivitet och i slutändan en dyrare och sämre service till medborgarna.
Dalatrafik har i en pågående trafikupphandling bejakat förarnas krav på personalövertagande.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer