I februari rapporterade tidningen Bohusläningen att Uddevalla kommun gått utanför befintligt ramavtal vid köp av konsulttjänster i samband med en chefsrekrytering.
Nu har kommunens revisorer beslutat att granska hur kommunen sköter inköp och upphandlingar.
– Granskningen har ett bredare perspektiv men det är klart att vi är intresserade av att se när direktupphandlingar tillämpas. Vill gärna se tydliga gränssnitt när de kan göras och när avsteg från ramavtal kan göras. Vi vill se vilka principer som tillämpats och om de kan tillämpas, säger Christian Persson (S), ordförande för kommunens revisorer till Bohuslänningen.
Granskningen välkomnas av Linda Skarin, upphandlingschef på Uddevalla kommun.
– Revisioner är bra och nyttiga, och jag välkomnar dem alltid. Detta eftersom vi får tillfälle att se över sånt som eventuella brister och dessutom tillfälle att gå igenom vår process, säger hon.
På frågan om kommunen vidtagit några åtgärder till följd av den uppmärksammade felaktiga direktupphandlingen svarar hon:
– I Uddevalla kommun gjordes för några år sedan ett jättestort arbete gällande upphandlings- och inköpsprocessen och den är idag väl kartlagd i ett flödesschema. Men med ett sånt arbete blir man förstås aldrig ”färdig”, det behöver vara ständigt pågående. Vi jobbar ständigt med att förbättra våra upphandlingar och målet är förstås att göra så bra avtal som möjligt som fungerar i vardagen för alla våra beställare.
Granskningen ska vara klar i början av 2021.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer