– Det finns flera områden där den offentliga upphandlingen kan och behöver utvecklas för att bli mer träffsäker – det vill säga möta behoven och samtidigt vara effektiv, hållbar och uthållig. Inte minst gäller det ledning och styrning som är ett ansvar för den högsta ledningen i upphandlande organisationer, säger Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten, i ett pressmeddelande.
Rapportens slutsatser bygger på en sammanställning av enkätsvar från över 700 upphandlande organisationer.
Upphandlingsmyndigheten ser stora skillnader mellan olika organisationer i arbetet med ledning och styrning av offentliga inköp och ett tydligt samband mellan engagemang på området och framsteg i arbetet.
– Vår analys visar att regionerna har en betydligt bättre styrning och organisering av inköpen jämfört med exempelvis statliga myndigheter som därför har mycket att vinna på att se över hur de arbetar med inköpen, säger Fredrik Flodin, rapportansvarig på Upphandlingsmyndigheten.
Myndigheten har också genomfört en näringslivsenkät som presenteras i rapporten. Den visar att större företag och aktiva anbudsgivare är mest positiva till offentlig upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer