Det var 2012 som Västtrafik genomförde en upphandling enligt den nya upphandlingsmodell som senare kom att kallas Västtrafikmodellen. Den var en funktionsupphandling som bygger på ett fördjupat samarbete med trafikföretagen och var indelad i 12 olika trafikåtaganden och omfattade ungefär 400 fordon.
– Vår ambition är att båda parter aktivt ska arbeta mot det gemensamma målet att erbjuda en riktigt attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, sa Attila Ungvari, ansvarig för busstrafiken på Västtrafik, när upphandlingen var klar.
Avtalen gjorde det möjligt för trafikföretagen att vara mer delaktiga och påverka utförandet av trafiken och fordonsvalen. Avtalen innehöll också incitament för ökat resande och trafikföretagen kunnat få kvalitetsbonus om de uppnått hög kundnöjdhet.
Syftet var att ge företagen större ansvar och tillvarata deras kompetens något man hoppades skulle leda till ett fördubblat resande med kollektivtrafiken till år 2025.
Nu visar undersökningar att allt fler väljer att ta bussen i Trollhättan och Vänersborg, det första kontrakt som upphandlades enligt Västtrafikmodellen. Hittills i år har bussresandet med Västtrafik ökat med drygt 7procent i stadstrafiken jämfört med förra året och kundnöjdheten ligger fortsatt på höga nivåer.
I december 2012 startade kollektivtrafikföretaget Nobina avtalet för stadsbusstrafiken i Trollhättan och Vänersborg och det var det första avtalet enligt den så kallade Västtrafikmodellen. Mellan 2013 och 2015 har resandet i området ökat med 6 procent och från 2010 till 2015 har kundnöjdheten ökat med 12 procent. Bidragande orsaker till den stora ökningen av bussresenärer anses vara nya och smarta trafiklösningar som gynnar och passar fler människor.
– Vi kan konstatera att Västtrafikmodellen verkligen leder till kundnytta, eftersom både resandet och kundnöjdheten har ökat kraftigt i Vänersborg och Trollhättan sedan avtalet startade, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Västtrafikmodellen lägger mer ansvar på leverantören än tidigare när det gäller trafikplanering och lokal marknadsföring.
– Västtrafikmodellen ger oss som partnerföretag en tydlig drivkraft att jobba aktivt med de centrala, kundnära frågorna. Uppföljningen av våra och Västtrafiks gemensamma mål visar att det är ett framgångssikt arbetssätt, säger Henrik Dagnäs, vice vd och marknadsdirektör på Nobina Sverige.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer