Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Rustar för nytt färjeavtal

Gotlands röst växer sig stark inför kommande upphandling av färjetrafiken. Det trafikråd som leds av Region Gotland vill se en tydlig miljöprofil efter att ha rådfrågat öns invånare.

| 2021-05-17
Regionrådet Eva Nypelius. Foto: Region Gotland.

En resvaneundersökning – där även fritidsboende på Gotland tillfrågats – har genomförts av Novus på uppdrag av Gotlands trafikråd. Med frågor kring miljö, tidtabeller och överfartstider har gotlänningarna gett sin bild av trafiken.

Runt 60 procent av respondenterna har förklarat sig nöjda med nuvarande överfartstid på drygt tre timmar och 10 procent kan till och med tänka långsammare färjor om det minskar utsläppen av koldioxid.

70 procent menar att det kommande avtalet måste bygga på en hållbar trafik med klimatsmart teknik och miljövänliga bränslen, vilket Gotlands trafikråd tar till sig för att driva som viktiga krav i dialogen med Trafikverket som upphandlande myndighet.

-Inför upphandlingen av Gotlandstrafiken för nästa avtalsperiod vill vi bidra med ett kunskapsunderlag till Trafikverket som visar på färjetrafikens betydelse för öns utveckling, samt vad som är bra och vad som kan bli bättre, säger centerpartisten Eva Nypelius, ordförande i trafikrådet såväl som regionstyrelsen på Gotland.

– Staten måste satsa på Gotlandstrafiken precis som man gör infrastruktursatsningar på andra håll i landet. Vi kan inte backa in i framtiden utan behöver långsiktiga och hållbara lösningar som både minskar klimatpåverkan och bidrar till Gotlands utveckling.

Nuvarande operatören Destination Gotland har avtal för trafiken fram till 31 januari 2027, ett tioårigt avtal med fyra fartyg som trafikerar Visby via Nynäshamn och Oskarshamn.

Ett normalår reser omkring 1,8 miljoner passagerare med Gotlandstrafiken, där fartygen drivs med flytande naturgas (LNG) och där Destination Gotland nu även börjat inblandning av biogas i bränslet.

Staten firar i år 50-årsjubileum som ansvarig för trafiken med en historik där de första avtalen (1971, -77 och -84) byggde på nära samverkan mellan staten och Rederi AB Gotland som operatör.

Sedan 80-talet har trafiken i upphandlats i konkurrens, dock med få anbud vilket fått Trafikverket att besluta om en översyn av upphandlingsformen.

Sedan ungefär 20 år tillbaka finns Gotlands trafikråd som en form av bollplank till upphandlande myndighet av färjetrafiken. I trafikrådets arbete deltar bland annat näringslivsrepresentanter, trafikoperatörer och Region Gotland.

Den gotländska synen på förbindelserna till fastlandet – både med färja och flyg – finns sammanfattade i ett antal ståndpunkter.

Läs mer: Destination GotlandGotlandstrafikenRegion GotlandTrafikverket

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026