Omsvängningen framgår av partiets bostadspolitiska motion, som undertecknats av S-ledamöterna i riksdagens civilutskott med bostadspolitiska talespersonen Jennie Nilsson i spetsen.
S ställde sig inledningsvis kallsinnig till ”Exit LOU” när dåvarande civilminister Ida Karkiainen i februari uttalade att det inte fanns förutsättningar för undantag från upphandlingsregelverket.
Dåvarande bostadsminister Johan Danielsson svarade sedan i mars mer neutralt på en direkt riksdagsfråga från Vänsterpartiet.
Statliga utredaren Karolina Skog lade därefter ett förslag om att skrota LOU för allmännyttan, vilket nu är grund för att Socialdemokraterna ställer sig bakom förslaget.
S slår fast den omstridda slutsatsen att ”LOU gör det dyrare att bygga och renovera” – enligt en bedömning av branschorganisationen Sveriges allmännytta.
Socialdemokraterna pekar på att Karolina Skogs utredningsförslag fått ett brett stöd av kommuner och organisationer för att man nu ”bejakar detta och föreslår att lagstiftningen om LOU inte ska tillämpas för allmännyttiga bostadsföretag”.
Exit LOU har sedan tidigare stöd från Vänsterpartiet, vilket upprepas i en motion som undertecknats av dess ordförande i civilutskottet, Malcolm Momodou Jallow.
Resonemangen och slutsatserna bakom ett undantag har sågats av bland annat Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket för bristande underlag kring de ekonomiska konsekvenser, det juridiska handlingsutrymmet och att hänsyn inte tas till ökad risk för korruption.
”Allmännyttan blundar för risken med korruption”, skrev Upphandlingsmyndighetens chef Inger Ek på DN Debatt i somras, medan Konkurrensverket sammanfattat det som ”varken genomförbart eller önskvärt”.
Även leverantörsmarknaden är mycket kritisk genom branschorganisationen Byggföretagen, som i en artikel på altinget.se ser det som att enskilda företag i praktiken utelämnas till kommunala tjänstemäns godtycke utan LOU.
Sveriges allmännytta vill ersätta LOU med att tillämpa allbolagens affärsmässiga principer även för bostadsföretagens inköp och planerar att ta fram en specifik uppförandekod för upphandling om man får politikernas stöd för ett undantag från LOU.
Kan inte undgå känslan av att förslaget grundas i den klassiska reaktionen på att man inte lyckas tillräckligt bra med något. Om man lyckas dåligt med sitt spel kan man antingen fundera på varför och ställa om för bättre utfall eller så kan man kräva ändringar av spelreglerna. Att kräva undantag från LOU är det senare enligt mig. I min lilla fyrkantiga värld måste man testa spelreglerna ordentligt för att utesluta att bristen ligger hos en själv som spelare innan man kräver ändring av reglerna, där är vi inte än enligt mig. Ändrar man reglerna innan man vet om man kunnat följa dem är risken också stor för att det man sätter in istället inte kommer ge den önskade effekten, vilket mycket väl kan öka riskerna för korruption och godtyckligt agerande.. med tanke på hur stor del av köpen som skulle fråntas genom undantaget är risken inte obetydlig för att felaktigt agerande utan ordentligt regelverk skulle skada markbunden mera vilket i sin tur skulle resultera i högre priser..
Att hoppa över LOU och köpa in lite hipp som happ kommer sannolikt öka risken för misshushållning med skattemedel samt korruption. Det våras för “Göteborgsandan” alltså. Dåliga nyheter.
Vad har hänt med S? Ingenting bra står dom bakom längre.
Självklart ska inte LOU undantas allmännyttan, de behöver en uppsträckning i hur de gör affärer inom LOU.
Antal stanschimpanser med noll insikt i affärsupplägg och känsla för en affär behöver minskas drastiskt i den offentliga sektorn. Detta skrå behöver ta en låååång fundering på vad som faktiskt är bakgrunden till viljan att lämna LOU. Men därifrån till fri fart?
Tveksamt. Dessutom är regelverket för hurnärvadvar någon får bygga ett fullkomligt haveri.
Felet är inte LOU. Felet är att det offentliga inte satsar seriöst på upphandling och strategiskt inköp. S har kontinuerligt matat in undantag och specialbestämmelser i en lagstiftning som i sitt ursprung (direktivet) syftar till att tillvarata fördelarna med konkurrens (kostnadseffektivet, innovation, kvalitetsutveckling).
Varje undantag innebär ett undantag från den konkurrensrättsliga aspekten med LOU – Att det offentliga tvingas konkurrensutsätta sina anskaffningar. Tillsammans med de grundläggande principerna, såsom likabehandlings- och transparensprinciperna, tjänar detta till att motverka korruption och till att stärka marknaden och därmed tillväxt och BNP.
Det offentlig sektor behöver göra är:
1. Inse att offentligt inköp behöver lyftas till strategisk nivå, med representation och säte vid ledningsgruppens bord.
2. Lägga in mål i VP att hela tiden effektivitets- och kostnadsförbättra sina verksamheter, men hjälp av marknaden.
3. Anta ett totalkostnadsperspektiv vid upphandling och fokusera mer på förberedelser, marknadsdialog och kompetens – samt senare uppföljning.
Tänk om vi kunde få politiker på vänstersidan som valde att uppskatta marknaden istället för att slingra sig för att utöka den redan överdimensionerade och kostsamma offentliga sektorn.