Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

S svänger om Exit-LOU

Socialdemokraterna skiftar till Sveriges allmännyttas linje genom att ställa sig bakom ett undantag från LOU för kommunägda bostadsföretag.

| 2022-11-28
Jennie Nilsson, Socialdemokraterna.

Omsvängningen framgår av partiets bostadspolitiska motion, som undertecknats av S-ledamöterna i riksdagens civilutskott med bostadspolitiska talespersonen Jennie Nilsson i spetsen.

S ställde sig inledningsvis kallsinnig till ”Exit LOU” när dåvarande civilminister Ida Karkiainen i februari uttalade att det inte fanns förutsättningar för undantag från upphandlingsregelverket.

Dåvarande bostadsminister Johan Danielsson svarade sedan i mars mer neutralt på en direkt riksdagsfråga från Vänsterpartiet.

Statliga utredaren Karolina Skog lade därefter ett förslag om att skrota LOU för allmännyttan, vilket nu är grund för att Socialdemokraterna ställer sig bakom förslaget.

S slår fast den omstridda slutsatsen att ”LOU gör det dyrare att bygga och renovera” – enligt en bedömning av branschorganisationen Sveriges allmännytta.

Socialdemokraterna pekar på att Karolina Skogs utredningsförslag fått ett brett stöd av kommuner och organisationer för att man nu ”bejakar detta och föreslår att lagstiftningen om LOU inte ska tillämpas för allmännyttiga bostadsföretag”.

Exit LOU har sedan tidigare stöd från Vänsterpartiet, vilket upprepas i en motion som undertecknats av dess ordförande i civilutskottet, Malcolm Momodou Jallow.

Resonemangen och slutsatserna bakom ett undantag har sågats av bland annat Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket för bristande underlag kring de ekonomiska konsekvenser, det juridiska handlingsutrymmet och att hänsyn inte tas till ökad risk för korruption.

”Allmännyttan blundar för risken med korruption”, skrev Upphandlingsmyndighetens chef Inger Ek på DN Debatt i somras, medan Konkurrensverket sammanfattat det som ”varken genomförbart eller önskvärt”.

Även leverantörsmarknaden är mycket kritisk genom branschorganisationen Byggföretagen, som i en artikel på altinget.se ser det som att enskilda företag i praktiken utelämnas till kommunala tjänstemäns godtycke utan LOU.

Sveriges allmännytta vill ersätta LOU med att tillämpa allbolagens affärsmässiga principer även för bostadsföretagens inköp och planerar att ta fram en specifik uppförandekod för upphandling om man får politikernas stöd för ett undantag från LOU.

Läs mer: CivilutskottetJennie NilssonLOU-undantagSveriges allmännyttaVänsterpartiet

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "S svänger om Exit-LOU"

  1. Jimmy Andersson skriver:
    28 november, 2022 kl. 08:07

    Kan inte undgå känslan av att förslaget grundas i den klassiska reaktionen på att man inte lyckas tillräckligt bra med något. Om man lyckas dåligt med sitt spel kan man antingen fundera på varför och ställa om för bättre utfall eller så kan man kräva ändringar av spelreglerna. Att kräva undantag från LOU är det senare enligt mig. I min lilla fyrkantiga värld måste man testa spelreglerna ordentligt för att utesluta att bristen ligger hos en själv som spelare innan man kräver ändring av reglerna, där är vi inte än enligt mig. Ändrar man reglerna innan man vet om man kunnat följa dem är risken också stor för att det man sätter in istället inte kommer ge den önskade effekten, vilket mycket väl kan öka riskerna för korruption och godtyckligt agerande.. med tanke på hur stor del av köpen som skulle fråntas genom undantaget är risken inte obetydlig för att felaktigt agerande utan ordentligt regelverk skulle skada markbunden mera vilket i sin tur skulle resultera i högre priser..

  2. Annika skriver:
    29 november, 2022 kl. 17:19

    Att hoppa över LOU och köpa in lite hipp som happ kommer sannolikt öka risken för misshushållning med skattemedel samt korruption. Det våras för “Göteborgsandan” alltså. Dåliga nyheter.

  3. Anonym men sakkunnig skriver:
    30 november, 2022 kl. 10:48

    Vad har hänt med S? Ingenting bra står dom bakom längre.

    Självklart ska inte LOU undantas allmännyttan, de behöver en uppsträckning i hur de gör affärer inom LOU.

  4. Ofantliga sektorn skriver:
    30 november, 2022 kl. 17:27

    Antal stanschimpanser med noll insikt i affärsupplägg och känsla för en affär behöver minskas drastiskt i den offentliga sektorn. Detta skrå behöver ta en låååång fundering på vad som faktiskt är bakgrunden till viljan att lämna LOU. Men därifrån till fri fart?
    Tveksamt. Dessutom är regelverket för hurnärvadvar någon får bygga ett fullkomligt haveri.

  5. T skriver:
    1 december, 2022 kl. 04:09

    Felet är inte LOU. Felet är att det offentliga inte satsar seriöst på upphandling och strategiskt inköp. S har kontinuerligt matat in undantag och specialbestämmelser i en lagstiftning som i sitt ursprung (direktivet) syftar till att tillvarata fördelarna med konkurrens (kostnadseffektivet, innovation, kvalitetsutveckling).

    Varje undantag innebär ett undantag från den konkurrensrättsliga aspekten med LOU – Att det offentliga tvingas konkurrensutsätta sina anskaffningar. Tillsammans med de grundläggande principerna, såsom likabehandlings- och transparensprinciperna, tjänar detta till att motverka korruption och till att stärka marknaden och därmed tillväxt och BNP.

    Det offentlig sektor behöver göra är:
    1. Inse att offentligt inköp behöver lyftas till strategisk nivå, med representation och säte vid ledningsgruppens bord.
    2. Lägga in mål i VP att hela tiden effektivitets- och kostnadsförbättra sina verksamheter, men hjälp av marknaden.
    3. Anta ett totalkostnadsperspektiv vid upphandling och fokusera mer på förberedelser, marknadsdialog och kompetens – samt senare uppföljning.

    Tänk om vi kunde få politiker på vänstersidan som valde att uppskatta marknaden istället för att slingra sig för att utöka den redan överdimensionerade och kostsamma offentliga sektorn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Förvaltningsrätten i Karlstad. Foto: Tommy Andersson.

Cosmic-dom: lång väntan förlängs

I 17 månader har Konkurrensverket och nio regioner växlat yrkanden och dokument i rättsprocessen om unikt höga upphandlingsböter – totalt 90 miljoner kronor. Nu drar processen ut på tiden ytterligare med en avslutande, muntlig förhandling i höst.

Kinnarps

Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde

Debatt

Hållbarhet är en prioriterad fråga för många organisationer, men när det gäller arbetsmiljöer fastnar fokus ofta på inköpspriset. Det är ett kortsiktigt perspektiv som kan bli kostsamt i längden – både för verksamheten och miljön. När upphandlingar styrs av lägsta pris riskerar långsiktig effektivitet, kvalitet och hållbarhet att hamna i skymundan, skriver Johanna Ljunggren, hållbarhetschef, Kinnarps.

Doherty

“Ställ krav på systemleverantören”

Andreas Doherty, analytiker på UHM, delar kritiken att det är för besvärligt för upphandlarna att efterannonsera. ”Upphandlingsmyndigheten borde få i uppdrag att ta fram en standard. Men tills vidare är mitt råd att ligga på sin systemleverantör om förenklingar” säger han.

Antje Dedering

Söker ny prövning av fallet Ferlin

Uppsala kommuns unika upphandling av vård- och omsorgsboende kan gå mot prövning i högre instans. De fyra omsorgsbolag som nekades att konkurrera om kontraktet har vänt sig till Kammarrätten.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Firar seger i pilotfall

Läsarnas åsikter

Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »