Att inkludera hållbarhetscertifieringar i upphandlingspolicyer och anbud för it-produkter är ett effektivt sätt att driva miljömässig och social hållbarhet i livscykeln och värdekedjan och bidra till den cirkulära ekonomin.
Det konstaterar organisationen bakom TCO Certified, världens ledande hållbarhetscertifiering för it-produkter.
Här listas fem vanliga misstag som organisationen identifierat i samtal med inköpare:
- Att inte ta med hållbarhetskrav alls. Det kan låta som en självklarhet att ta med hållbarhetskrav i inköpsprocesser idag, men det här är faktiskt fortfarande ganska vanligt.
- Att endast kräva efterlevnad av tvingande lagstiftning. Som inköpare är möjligheten att uppmuntra branschen att gå längre än lagliga hållbarhetskrav stor.
- Att använda för korta upphandlingscykler. Detta kan leda till onödiga, alltför frekventa produktinköp och tidig kassering av produkter som fortfarande är funktionella.
- Att tänka att alla hållbarhetscertifieringar är likvärdiga. Det är viktigt att välja miljömärkningar/certifieringar som driver förändring, har genuin hållbarhetspåverkan och erbjuder oberoende verifiering, för att undvika greenwashing.
- Att inte till fullo utnyttja potentialen i krav på reparationer. När man använder ambitiösa krav på att produkter ska repareras blir det inte vettigt ur hållbarhetsperspektiv att också kräva att defekta produkter ska ersättas med helt nya.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer