Att få ständiga utställningar, höra snack bakom ryggen eller bli bortvald från de gemensamma jobbluncherna. Mobbning på jobbet kan skapa både ångest och depression hos den utsatta.
Men enligt en gemensam studie från forskare vid Linköpings och Bergens universitet mår även kollegor som inte agerar på mobbning på arbetsplatsen dåligt.
Att agera kan till exempel vara att säga ifrån eller att prata ihop sig med flera kollegor och visa stöd tillsammans.
– Det var förvånande att det var en så tydlig skillnad. Det var inte bara det att de negativa konsekvenserna av att bevittna mobbning minskade hos de som gjorde något. De försvann helt, säger Michael Rosander är biträdande professor i psykologi vid Linköpings universitet till suntarbetsliv.
De som bevittnade mobbning utan att agera fick däremot mentala hälsoproblem som exempelvis ångest.
Men det är alltid arbetsgivaren som har huvudansvaret om mobbning uppstår. Inte den som upptäcker att en kollega behandlas illa.
– Det finns individuella faktorer som spelar in för mobbning. Men de viktigaste faktorerna är organisatoriska och dem har arbetsgivaren ansvar för, säger Michael Rosander.
Hur uppnår man då detta? Fackförbundet Vision har tagit fram tio handfasta råd för att förebygga och motverka mobbning på arbetsplatsen.
- Förbättra arbetsmiljön och värna om att ha en god psykosocial arbetsmiljö.
- Ta fram en policy mot kränkande särbehandling.
- Samtala regelbundet kring arbetsmiljö och arbetssituation på exempelvis Apt.
- Ge chefer rätt förutsättningar, bland annat ett rimligt antal medarbetare.
- Skapa en kultur på arbetsplatsen som accepterar olika åsikter.
- Ta fram transparenta rutiner för information från ledningsgruppen.
- Samarbeta med de fackliga representanterna.
- Arbeta aktivt för att få ett inkluderande arbetsklimat.
- Förebygg och undvik långvariga stressituationer.
- Ha rutiner för att följa upp återkommande och långvarig sjukfrånvaro.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer