Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Självständiga anbud – eller inte

RättsfallsanalysEn ny dom från Kammarrätten i Göteborg tar upp självständiga och oberoende anbud. Nathalie Miskin och Frida Svensson, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2019-12-20
Nathalie Miskin och Frida Svensson, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Bakgrund
Region Skåne upphandlade programvaror för totalkonversation genom ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslutet framgick att regionen beslutat att teckna avtal med tre anbudsgivare.

Omnitor, som inte tilldelats kontrakt,  ansökte om överprövning och yrkade att förvaltningsrätten skulle besluta att upphandlingen skulle rättas på så sätt att de antagna anbuden skulle förkastas.

Omnitor ansåg att anbuden inte hade uppfyllt flera obligatoriska krav. Utöver de bristerna menade Omnitor att två av anbuden inte var självständiga och oberoende i förhållande till varandra eftersom anbudsgivarna, helt eller delvis, kontrolleras av samma fysiska person. Omnitor menade att anbud som lämnas av företag som har anknytning till varandra måste vara självständiga och oberoende i enlighet med de krav som fastställts av EU-domstolen i bland annat mål C-531/16, Specializuotas transportas.

Regionen bestred Omnitors talan och anförde i den del som avsåg anbudens självständighet att anbuden inte var identiska eller ens lika, och att det saknats anledning att ifrågasätta att anbuden var självständiga och oberoende.

Förvaltningsrättens bedömning
Förvaltningsrätten konstaterade att Omnitor inte visat att regionen gjort en felaktig bedömning vad gällde de tre angripna anbudens uppfyllnad av de obligatoriska kraven. Det fanns därför inte anledning att ingripa mot upphandlingen på den grunden.

Därefter övergick domstolen till att pröva om två av anbudsgivarnas anbud hade ett sådant samband att regionen varit skyldig att förkasta dem. Förvaltningsrätten konstaterade att bolagen hade anknytning till varandra på grund av att samma person äger och, helt eller delvis, kontrollerar båda bolagen.

Med hänvisning till EU-domstolens avgörande i Specializuotas transportas konstaterade förvaltningsrätten att EU-rätten inte uppställer något förbud mot att företag som har anknytning till varandra lämnar anbud i ett och samma upphandlingsförfarande. Att systematiskt utesluta anbudsgivare enbart på grund av att de räknas som anknutna företag skulle motverka EU:s intresse av att så många anbudsgivare som möjligt ska kunna delta i en upphandling.

Förvaltningsrätten konstaterade att det inte föreligger någon skyldighet för anbudsgivare att på eget initiativ ange eventuella band till andra anbudsgivare.

Förvaltningsrätten påpekade att den upphandlande myndigheten är skyldig att vidta vissa utredningsåtgärder om myndigheten får kännedom om omständigheter som medför att ett anbuds självständighet kan ifrågasättas. Myndigheten kan till exempel begära in uppgifter och bevis från anbudsgivaren. Om det konstateras att den upphandlande myndigheten brustit i sin utredningsskyldighet kan det föreligga grund för ingripande enligt LOU.

Förvaltningsrätten konstaterade att det dock inte framgår av Specializuotas transportas vilka omständigheter som kan föranleda utredningsskyldighet för den upphandlande myndigheten. Den omständigheten att anbudsgivare har anknytning till varandra inte i sig föranleder att den upphandlande myndigheten ska vidta utredningsåtgärder utan att det även bör finnas indikationer på att anknytningen har påverkat anbudens innehåll.

I nu aktuellt fall hade regionen inte vidtaget några utredningsåtgärder. Sambandet mellan företagen var inte känt för regionen under upphandlingsförfarandet. Men eftersom det inte finns någon skyldighet för anbudsgivare att redovisa sina band till andra anbudsgivare eller en skyldighet för den upphandlande myndigheten att aktivt inhämta sådana uppgifter, ansågs regionen enligt förvaltningsrätten inte ha brustit i sitt agerande.

Förvaltningsrätten menade att Omnitor inte på ett konkret sätt visat att anbuden inte varit oberoende och självständiga. Det fanns därmed inget skäl att förkasta anbuden.

Kammarrättens bedömning
Omnitor överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten som konstaterade att det var ostridigt att ett kontrollförhållande fanns mellan bolagen eftersom de ägdes av samma fysiska person. För att den upphandlande myndigheten ska vara skyldig att förkasta anbuden krävs dock att förhållandet haft en inverkan på innehållet i respektive anbud, det vill säga att bolagens anbud inte kan anses självständiga och oberoende.

Kammarrätten konstaterade att det förelåg vissa skillnader i prislistorna i anbuden. Trots att artikelbenämningarna var likartade, skiljde sig prissättningen åt väsentligt. Kammarrätten anförde att även om denna omständighet saknar avgörande betydelse, skulle den kunna ge stöd för att kontrollförhållandet inte påverkat innehållet i anbuden.

Kammarrätten ansåg i likhet med förvaltningsrätten att Omnitor inte på ett tillräckligt konkret sätt hade lyckats visa att anbuden inte var självständiga och oberoende i förhållande till varandra.

Analys
Efter utgången i EU-domstolens avgörande i Specializuotas transportas är det klarlagt att en anbudsgivare inte på eget initiativ är skyldig att upplysa den upphandlande myndigheten om sin anknytning till en annan anbudsgivare, förutsatt att inte annat framgår av en uttrycklig bestämmelse eller särskilt anges i upphandlingsdokumentet.

Det kan även anses stå klart att den omständigheten att två anbudsgivare ägs av samma person inte i sig innebär att anbuden inte ska betraktas som självständiga och oberoende.

För att anbuden inte ska betraktas som självständiga och oberoende krävs att detta kontrollförhållande har inverkat på anbudens innehåll. Det kan av kammarrättens dom utläsas att väsentliga skillnader i prissättning kan ge stöd för att sådan påverkan inte har förekommit.

Detta får antas ha bidragit till att den klagande leverantören inte lyckats visa att anbuden inte var självständiga och oberoende i aktuellt fall.

Prissättning är ett viktigt konkurrensmedel i upphandlingar. Vid upphandlingar som genomförs med lägsta pris som tilldelningsgrund är priset det enda konkurrensmedlet.

Den omständigheten att två anknutna anbudsgivare inte erbjuder samma eller likartade priser, kan därför ge en indikation på att bolagens verksamheter är självständiga.

Detta kan dock inte alltid vara fallet. Som ett exempel kan skillnader i prissättning påverka utfallet av relativa utvärderingsmodeller där också kvalitet tillmäts betydelse. Detta kan ske genom att en anbudsgivares pris kan påverka andra anbudsgivares anbud och därmed påverka utgången av utvärderingen trots att ifrågavarande anbudsgivares anbud inte kan vinna upphandlingen.

Väsentliga prisskillnader i anbuden kan tala för att anbuden är självständiga och oberoende men måste trots det i varje enskilt fall ses mot bakgrund av bland annat vald utvärderingsmodell.

Kammarrätten ger ingen närmare vägledning om hur anknutna bolag som vill ha möjlighet att lämna anbud i samma upphandling i övrigt behöver utforma sina anbud för att inte riskera att få anbuden förkastade. Rätten går inte heller in på vilka omständigheter som medför att det finns anledning för en upphandlande myndighet att ifrågasätta om ett anbud är självständigt och oberoende. Det finns därmed ett fortsatt behov av vägledande avgöranden på området.

Sammanfattning

  • Endast det förhållandet att två bolag ägs av samma person är inte tillräckligt för att deras anbud ska förkastas vid ett upphandlingsförfarande. För att detta förhållande ska få betydelse måste sambandet ha en sådan inverkan på anbudens innehåll att anbuden inte kan anses vara självständiga och oberoende.
  • En väsentlig skillnad i prissättning kan i det enskilda fallet ge stöd för att anbuden är självständiga och oberoende.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs dom den 5 november 2019 i mål nummer 4779-19.

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Digg: Staten halkar efter inom AI

Tema: AI

Statens AI-satsningar riskerar att bli ineffektiva i avsaknad av högkvalitativ data. Det skriver Digg i en ny rapport.

Konsten att upphandla konst

Att upphandla konst är sannerligen en konst. Många gånger sköts inköp av offentlig konst av personer med konstkompetens men utan upphandlingserfarenhet.
– I bästa fall kan de få stöd av upphandlare med formalia, konstaterar Amanda Creutzer, Upphandlingsbryggan, som står med en fot i båda världar.

Vill veta hur LOV-brott stoppas

Konkurrensverket har fått i uppdrag att utreda hur kriminella leverantörer kan utestängas från valfrihetssystemen i kommuner och regioner. Förslagen ska redovisas i december.

De får stöd för forskning

Motstridiga värderingar, miljömässig hållbarhet och jämställdhet. Det är ämnena för de tre forskningsprojekt inom upphandling som beviljas bidrag av Konkurrensverket i år.

Vill se långa beredskapsavtal

Det är rimligt att beredskapsavtal tillåts vara längre än upphandlingslagstiftningen säger. Det är en av slutsatserna i en analys beställd av Konkurrensverket.

Sotare har avtal till pensionen

Räddningstjänsten i Sundsvall och Timrå har sedan många år personliga avtal med två skorstensfejarmästare. Avtalen är personliga och gäller tills mästarna når pensionsåldern.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

Vi söker en hållbarhetsstrateg!

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Upphandlare till MSB

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköpare till MSB

Senaste nyheterna

Digg: Staten halkar efter inom AI
Konsten att upphandla konst
Vill veta hur LOV-brott stoppas
De får stöd för forskning
Vill se långa beredskapsavtal
Sotare har avtal till pensionen
Erfaren upphandlare
Vi söker en hållbarhetsstrateg!
Helsingborg slopar “Poppe-krav”
Leder FMV i ny tid
Nytt stöd för hållbar upphandling
Så avslöjar du AI-bluffarna
Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
Slottner bemöter Bolt-kritiken
Bygger assistent för upphandling
Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
Attendo slår tillbaka mot Västerås
Dubbla böter för Strängnäs
Nacka: Vi har visst valfrihet
Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Sotare har avtal till pensionen
  • Vill se långa beredskapsavtal
  • Helsingborg slopar “Poppe-krav”
  • Leder FMV i ny tid
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • De får stöd för forskning
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Bygger assistent för upphandling
  • Vill veta hur LOV-brott stoppas

Läsarnas åsikter

Gammal i gamet : Sotare har avtal till pensionen
Absolut ingen orsak till att bryta mot LOU! Det borde ha framgått tidigare och tydligare i artikeln och i rubriken.
Michael Harvey : Slottner bemöter Bolt-kritiken
Det verkar som om allehanda aktivism inför den stundande valrörelsen redan nu börjar göra sig gällande... Temat som då dyker…
Nikko : Trendbrott med ”Stora hyr”
Det är maffia kontrakt. Hoppas ärliga politiker ändrar det snart.
Nasar Khan : Slottner bemöter Bolt-kritiken
I praktiken är det alltför enkelt att runda dagens regelverk. Ett företag kan lägga anbud genom ett nystartat bolag och…
Anita Lundgren : Dyrt för kommunen med familjeaffär
Hej! Förskräckligt rent ut sagt!
enblåman : ”Från pärm till skärm”
Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse
Armi Rousu : Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
Vilken klockren beskrivning av Erika ❤️
Jonte : Backa inte – ställ krav på oss!
Man undrar hur representativ denna ståndpunkt är för branschen som helhet..? Inte speciellt om jag får gissa! Sanningen är ju…
Marianne Hammarström : Skanskas låga pris godkänns
Håller med Anna. Det är ett skämt för oss upphandlare också. Varför ska vi lägga tid på att utredda om…
Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »