För ett drygt år sedan avbröts den stormiga upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård. Den politiska oenigheten kring uppläggningen var monumental samtidigt som både skärgårdsbor och redare kände sig överkörda av Stockholms läns landsting.
Efter att trafikförvaltningen genomfört en grundlig förstudie har en ny inriktning för upphandlingen godkänts av trafiknämnden. Nytt är bland annat att trafiken till sjöss ska upphandlas på grunder som liknar trafikupphandlingar på land.
En viktig del i förstudien har varit samrådsprocessen där allmänheten haft möjlighet att lämna synpunkter. Trafikförvaltningen har fört dialog med kommuner, intresseorganisationer och potentiella entreprenörer för att fånga den stora bilden av hur skärgårdstrafiken bör drivas.
I stort ligger de flesta synpunkter som inkommit under samrådet i linje med den inriktning som nu föreslås i förstudien. I beslutet poängteras även att det historiska tonnaget, det vill säga de vackra gamla båtarna, ska ges betydelsefulla uppdrag i reguljär trafik.
Den nya inriktningen innebär ett större ansvar för entreprenörerna. Liksom i avtalen för kollektivtrafiken på land ska entreprenörerna till sjöss få ersättning för den trafik de genomför och för underhåll av båtarna.
Upphandlingen ska utformas så att även mindre rederier kan lägga anbud. Entreprenörerna kommer att ges incitament för att öka antalet nöjda resenärer.
Nästa steg blir att förbereda ett anskaffningsbeslut som ska presenteras för nämnden och godkännas.
Sjötrafikupphandling i sikte
Det drar ihop sig till en ny sjötrafikupphandling i Stockholms skärgård. Efter en lång samrådsprocess med alla intressenter står det klar att Stockholms läns landsting kommer att upphandla enligt samma principer som används på land.
| 2014-10-28
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer