Vägkaoset har varit något av sommarens snackis i Mora, annars mest känt för Vasaloppet och Anders Zorn, där lokalpressen beskrivit den pausade byggarbetsplatsen som ett ökenlandskap.
Entreprenören TC Byggföretag – ett dotterbolag till spanska Torrescámara – lämnade helt sonika projektet i början av juni med krav på översyn av villkoren.
Enligt bolagen finns risker för både personal och boende om arbetet skulle fortsätta enligt plan. Torrescámara har krävt geotekniska undersökningar och hävdat att vissa schaktgropar riskerar att kollapsa och då i värsta fall ta med sig intilliggande byggnader.
”Efter att ha rapporterat och delat denna information med Trafikverket har vi ännu inte fått något svar.”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Trafikverket avfärdar kritiken för SvT:
-Vi känner oss fullständigt säkra på att vi har gjort de utredningar, undersökningar, rapporter och beskrivningar som vi ska göra i den här typen av entreprenad, Det föreligger ingen rasrisk, säger Trafikverkets projektledare Åsa Bergqvist.
Trafikverket beslutade 5 juli att häva kontraktet med hänvisning till kontraktsbrott. I en kommande juridisk process kan myndighetens krav på skadestånd mötas med krav från den tidigare entreprenören på ersättning för tekniska undersökningar som man beskostat.
Enligt lokaltidningen Siljan news vann Torrescámara upphandlingen med ett anbudspris på 185 miljoner kronor att jämföra med NCC:s 205 mkr och Peabs 233 mkr.
Trafikverket har nu skrivit kontrakt med NCC för att slutföra en del av de pausade arbetena med byggstart under september månad och sikte på att bli klar nästa sommar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer