Miljardavtalet om nytt signalsystem för SL:s röda tunnelbanelinje tecknades 2010. Det nya signalsystemet skulle ha levererats i september 2013.
SL pekar på att arbetet kantats av stora förseningar och brister i Ansaldos leverans. Därför gav politikerna i trafiknämnden, under sitt sammanträde den 24 oktober, förvaltningsdirektören befogenheten att bryta avtalet. SL har nu meddelat Ansaldo, leverantör av nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje, att de häver sitt kontrakt med omedelbar verkan. Skälet är, enligt SL, Ansaldos tillkortakommanden i efterlevnaden av avtalet vilket föranlett ett bristande förtroende för deras leveransförmåga.
Därför avbryts arbetet med nytt signalsystem och trafiken körs vidare på befintligt signalsystem.
Enligt SL ska hävningen av kontraktet ses i ljuset av den långa tidsperiod som löpt utan tillfredsställande leverans av nytt signalsystem.
– Det föreligger fundamentala brister i Ansaldos leverans och vi litar inte på att Ansaldo kan leverera enligt avtalet, därför häver vi kontraktet, säger Caroline Ottosson, chef trafikförvaltningen och vd AB SL.
Att SL häver kontraktet innebär att Ansaldo ska betala tillbaka resterande erlagda förskottsbelopp, utge vite, ersätta SL för skada och återställa SL:s anläggning. Hävningen kan resultera i en rättslig process. Det redan har betalats tillbaka 417 miljoner kronor i förra veckan, men SL vill ha ytterligare 230 miljoner kronor samt, som sagt, vite.
Enligt SL ska vare sig trafiken eller resenärerna påverkas av beslutet att häva kontraktet med Ansaldo.
Men beslutet väcker kritik från Miljöpartiet i Stockholmsregionen. De anser att när SL häver avtalet för ett nytt signalsystem på röda linjen parkerar de samtidigt den miljardsatsning landstinget gjort på förarlösa tåg.
– Jag är besviken. Nu försvinner möjligheten till den ökade turtäthet som förarlösa tåg kan erbjuda, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
De anser att det hävda avtalet betyder att även möjligheten till förarlös tunnelbana på röda linjen ställs in.
– Vi vill omgående påbörja en ny upphandling av signalsystemet. Med självkörande tåg kan turtätheten och punktligheten öka och då minskar trängseln. Miljöpartiet tänker inte ge upp moderniseringen och automatiseringen av tunnelbanan, säger Malin Karlsson.
Hon ser ett nytt signalsystem som en förutsättning för att förarlösa tåg ska bli verklighet i Stockholm. Det skulle, enligt henne, vara en lösning som gör det möjligt att köra tunnelbana med tvåminuterstrafik på röda linjen, något som är standard i till exempel Köpenhamn, Rom och Barcelona.
Det anser hon även behöver bli standard vid utbyggnad och upprustning av tunnelbanan i Stockholmsregionen.
– Det här är framtidens kollektivtrafik. Depån står färdig, de nya tågen kan köras förarlöst, landstinget har investerat tid och pengar på att förbereda för automatiserad drift på röda linjen. Vi kan inte backa nu, säger Malin Karlsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer