Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

SL häver signalkontrakt värt miljard – får hård kritik

Stockholms Lokaltrafik, SL, har meddelat leverantören av nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje, att de häver sitt miljardkontrakt med omedelbar verkan. Det är ett beslut som får hård kritik av Miljöpartiet som ser signalsystemet som en förutsättning för förarlösa tåg.

| 2017-11-08

Miljardavtalet om nytt signalsystem för SL:s röda tunnelbanelinje tecknades 2010. Det nya signalsystemet skulle ha levererats i september 2013.

SL pekar på att arbetet kantats av stora förseningar och brister i Ansaldos leverans. Därför gav politikerna i trafiknämnden, under sitt sammanträde den 24 oktober, förvaltningsdirektören befogenheten att bryta avtalet. SL har nu meddelat Ansaldo, leverantör av nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje, att de häver sitt kontrakt med omedelbar verkan. Skälet är, enligt SL, Ansaldos tillkortakommanden i efterlevnaden av avtalet vilket föranlett ett bristande förtroende för deras leveransförmåga.

Därför avbryts arbetet med nytt signalsystem och trafiken körs vidare på befintligt signalsystem.

Enligt SL ska hävningen av kontraktet ses i ljuset av den långa tidsperiod som löpt utan tillfredsställande leverans av nytt signalsystem.

– Det föreligger fundamentala brister i Ansaldos leverans och vi litar inte på att Ansaldo kan leverera enligt avtalet, därför häver vi kontraktet, säger Caroline Ottosson, chef trafikförvaltningen och vd AB SL.

Att SL häver kontraktet innebär att Ansaldo ska betala tillbaka resterande erlagda förskottsbelopp, utge vite, ersätta SL för skada och återställa SL:s anläggning. Hävningen kan resultera i en rättslig process. Det redan har betalats tillbaka 417 miljoner kronor i förra veckan, men SL vill ha ytterligare 230 miljoner kronor samt, som sagt, vite.

Enligt SL ska vare sig trafiken eller resenärerna påverkas av beslutet att häva kontraktet med Ansaldo.

Men beslutet väcker kritik från Miljöpartiet i Stockholmsregionen. De anser att när SL häver avtalet för ett nytt signalsystem på röda linjen parkerar de samtidigt den miljardsatsning landstinget gjort på förarlösa tåg.

– Jag är besviken. Nu försvinner möjligheten till den ökade turtäthet som förarlösa tåg kan erbjuda, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

De anser att det hävda avtalet betyder att även möjligheten till förarlös tunnelbana på röda linjen ställs in.

– Vi vill omgående påbörja en ny upphandling av signalsystemet. Med självkörande tåg kan turtätheten och punktligheten öka och då minskar trängseln. Miljöpartiet tänker inte ge upp moderniseringen och automatiseringen av tunnelbanan, säger Malin Karlsson.

Hon ser ett nytt signalsystem som en förutsättning för att förarlösa tåg ska bli verklighet i Stockholm. Det skulle, enligt henne, vara en lösning som gör det möjligt att köra tunnelbana med tvåminuterstrafik på röda linjen, något som är standard i till exempel Köpenhamn, Rom och Barcelona.

Det anser hon även behöver bli standard vid utbyggnad och upprustning av tunnelbanan i Stockholmsregionen.

– Det här är framtidens kollektivtrafik. Depån står färdig, de nya tågen kan köras förarlöst, landstinget har investerat tid och pengar på att förbereda för automatiserad drift på röda linjen. Vi kan inte backa nu, säger Malin Karlsson.

Läs mer: Transport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026