Samres har vunnit Region Gotlands upphandling av beställningscentral för färdtjänst, sjukresor och resor för grundskolebarn med växelvis boende. Av de två anbud som lämnats in erbjöd Samres de bästa villkoren.
Samres har tidigare fått kritik för sin service. I den nu avslutade upphandlingen har kraven på bland annat språkkompetens höjts. Kundsynpunkterna kommer, när det nya avtalet träder i kraft, att gå direkt till Region Gotland i stället för att hanteras av Samres.
Avtalet innehåller också incitament till att effektivisera samordnandet av resor utifrån befintliga reglementen för att på sikt sänka kostnaderna. Thérèse Agehed, ansvarig upphandlare, är nöjd:
– Vårt mål är att finna den bästa lösningen både för regionen och för de som brukar tjänsterna. Det anser vi att vi har lyckats nå, eftersom antagen leverantör uppfyllde alla de krav som ställdes vid upphandlingen och kostnadsnivån utifrån nuvarande antal resor beräknas bli det samma även under denna avtalsperiod.
Samres har varit vår beställningscentral sedan mitten av 2000-talet och tagit emot bokningar och samordning av framförallt färdtjänst och sjukresor. Samarbetet med Region Gotland fortsätter nu fram till hösten 2017 och med möjlighet till ytterligare förlängning.
– Vi har gemensamt med Samres lagt kraft på att kvalitetssäkra samarbetet och vi tycker att vi har tagit ett stort steg framåt under de senaste åren, säger Anita Carlsson, chef Kollektivtrafikenheten och ansvarig för färdtjänst och sjukresor inom Region Gotland.
Sluter avtal med incitament
Region Gotland fortsätter att, till samma kostnad som under förra avtalsperioden, anlita Samres beställningscentral för bland annat färdtjänst. Ansvarig upphandlare Thérèse Agehed är nöjd med resultatet av upphandlingen.
| 2015-04-29
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer