Frågan gick till omröstning i regionens trafiknämnd förra veckan och där de styrande partierna, ledda av S, fick stöd för sin linje. Den samlade oppositionen – M, L, KD och SD – röstade emot.
Regionens trafikförvaltning får nu resten av året på sig för att utreda möjligheterna att äga de bussar som används i kollektivtrafiken. Idag står trafikutövarna själva för ägandet.
Det är sega överprövningsprocesser som får Region Stockholm att agera. Trafikförvaltningens ledning pekar på att dessa leder till förseningar och fördyringar – trots att regionen i slutändan får brukar få rätt.
Fem busstrafikupphandlingar i rad har gått till överprövning och för exempelvis stora kontrakt som E36C (Nackaområdet, värt 5,5 miljarder kronor) och E37C (Huddingeområdet, 7,5 miljarder kronor) tog det över ett och ett halvt år mellan tilldelningsbeslut och avtalsskrivning.
Egna bussar skulle enligt trafikförvaltningen underlätta övergången till nya trafikavtal och även stärka regionens förhandlingsposition i de fall där en direktupphandling krävs för att överlappa avtalsperioder.
Men den M-ledda oppositionen inom Region Stockholm är starkt kritisk till en modell med egna bussar.
Oppositionspartierna ifrågasätter det rimliga med att binda över tio miljarder kronor i köp av bussar och ser allmänt ekonomiska risker med den föreslagna modellen, bland annat sämre underhåll om bussarna inte ägs av trafikutövarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer