Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Stämmer varandra för uppsagt färdtjänstavtal

Keolis vann en upphandling om färdtjänst och sjukresor för Värmlandstrafik men sa upp det femåriga avtalet efter bara ett år, eftersom de anser att trafiken inte sköts effektivt. Först stämde Värmlandstrafik Keolis. Nu begär Keolis skadestånd.

| 2017-07-28

Konflikten handlar om att Keolis inte anser att trafiken sköts så effektivt som gjorts gällande i förfrågningsunderlaget och som föreskrivits i kontraktet med Värmlandstrafik något som gör att Keolis inte kan få ekonomin i trafiken att gå ihop. Keolis menar att det gällande avtalet skiljer sig så mycket från det avtalet som upphandlades att man har rätt att bryta kontraktet.

Totalt berörs  5 100 med färdtjänst och drygt 10 000 sjukresenärer.

Nu har det femåriga avtalet sagts upp och kommer att sluta att gälla 22 december, efter bara ett år.

Värmlandstrafik håller inte med om kritiken och stämmer Keolis på flera miljoner.

– Värmlandstrafik har sedan 1999 valt att planera all verksamhet med 16 000 resor i månaden manuellt. De allra flesta har ett planeringssystem med avancerade algoritmer. I dag är det så att våra fordon har en beläggning, alltså kund i bil, på 30 procent av arbetstiden, säger Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis, till P4 Värmland.

Värmlandstrafiks, vd Anders Wahlén, håller inte med om Keolis kritik.

– Vi anser att sättet de sagt upp avtalet på är oskäligt och här finns en stor risk för att vi, eller skattebetalarna, drabbas av en dyrare trafik, säger han.

Värmlandstrafik kommer att driva en skadeståndsprocess om flera miljoner mot Keolis.

– Då är det ju så att i och med att Keolis har hävt det här avtalet minst fyra år innan det skulle ta slut så kommer ju vi påbörja en skadeståndsprocess mot Keolis där våra och skattebetalarnas merkostnad för en fördyrad trafik får ju Keolis stå för, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik till P4 Värmland.

Nu väljer Keolis att begära skadestånd av Värmlandstrafiken.

Samtidigt brådskar det att få en ny utförare på plats till den 22 december då Keolis slutar att köra.

För att hinna med kommer Värmlandstrafik använda sig av påskyndat förfarande och räknar med att öppna anbuden den 23 augusti.

Påskyndat förfarande får användas om det på grund av tidsbrist inte är möjligt att tillämpa de tidsfrister som anges i 11 kapitlet i Lagen om offentlig upphandling, LOU. Under sådana omständigheter får tidsfristen för att komma in med anbud bestämmas till minst 15 dagar (pdf) från den dag då annonsen om upphandling skickades för publicering.

 

 

Läs mer: Transport och trafikUppföljning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026