Konflikten handlar om att Keolis inte anser att trafiken sköts så effektivt som gjorts gällande i förfrågningsunderlaget och som föreskrivits i kontraktet med Värmlandstrafik något som gör att Keolis inte kan få ekonomin i trafiken att gå ihop. Keolis menar att det gällande avtalet skiljer sig så mycket från det avtalet som upphandlades att man har rätt att bryta kontraktet.
Totalt berörs 5 100 med färdtjänst och drygt 10 000 sjukresenärer.
Nu har det femåriga avtalet sagts upp och kommer att sluta att gälla 22 december, efter bara ett år.
Värmlandstrafik håller inte med om kritiken och stämmer Keolis på flera miljoner.
– Värmlandstrafik har sedan 1999 valt att planera all verksamhet med 16 000 resor i månaden manuellt. De allra flesta har ett planeringssystem med avancerade algoritmer. I dag är det så att våra fordon har en beläggning, alltså kund i bil, på 30 procent av arbetstiden, säger Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis, till P4 Värmland.
Värmlandstrafiks, vd Anders Wahlén, håller inte med om Keolis kritik.
– Vi anser att sättet de sagt upp avtalet på är oskäligt och här finns en stor risk för att vi, eller skattebetalarna, drabbas av en dyrare trafik, säger han.
Värmlandstrafik kommer att driva en skadeståndsprocess om flera miljoner mot Keolis.
– Då är det ju så att i och med att Keolis har hävt det här avtalet minst fyra år innan det skulle ta slut så kommer ju vi påbörja en skadeståndsprocess mot Keolis där våra och skattebetalarnas merkostnad för en fördyrad trafik får ju Keolis stå för, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik till P4 Värmland.
Nu väljer Keolis att begära skadestånd av Värmlandstrafiken.
Samtidigt brådskar det att få en ny utförare på plats till den 22 december då Keolis slutar att köra.
För att hinna med kommer Värmlandstrafik använda sig av påskyndat förfarande och räknar med att öppna anbuden den 23 augusti.
Påskyndat förfarande får användas om det på grund av tidsbrist inte är möjligt att tillämpa de tidsfrister som anges i 11 kapitlet i Lagen om offentlig upphandling, LOU. Under sådana omständigheter får tidsfristen för att komma in med anbud bestämmas till minst 15 dagar (pdf) från den dag då annonsen om upphandling skickades för publicering.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer