Regeringens målsättning är att den statliga förvaltningens inköpsprocesser ska hanteras elektroniskt senast år 2010. Övergången sker stegvis där elektronisk fakturahanering, som blir obligatoriskt från 1 juli nästa år, är det första steget. Det andra steget är att införa elektroniska inköp.
Nu får Ekonomistyrningsverket i uppdrag att inventera och kostnadsberäkna inköpen i staten. Detta för att med it-stöd kunna utveckla myndigheternas rutiner kring inköp på så sätt uppnå kostnadsbesparingar och förbättrad service.
– Det handlar om att få till mer enhetliga och strukturerade rutiner med hjälp av it-stöd, säger kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell som vill att hela den offentliga sektorn ska medverka i arbetet med att utveckla gemensamma standarder och säkra tekniska lösningar.
Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1 oktober. Arbetet görs i samarbete med Verva. Sveriges Kommuner och Landsting ska också delta i standardarbetet.
– Jag bedömer att vinsterna med att införa it-stöd i processen är lika mycket att hänföra till kvalitetsvinster som effektivitetsvinster, menar Mats Odell.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer