Det har varit en lång historia av problem med transporten av äldre, vuxna och barn med funktionsnedsättningar inom Stockholms stad och så sent som i november beslöt Stockholms stad att bryta med Samtrans kring transporterna i Söderort.
Ny upphandling gjordes och avtal skrevs med Favura Anbud, som bildades den 10 oktober 2016. Genom att bjuda under sina konkurrenter, 22 kronor per kilometer, sex kronor under närmaste konkurrent, vann de upphandlingen trots att ingen information fanns om anställda och erfarenhet. Enligt kontraktet ska företaget ansvara för cirka 1 000 personers transportbehov.
När Favura Anbud skulle starta sina körningar den 2 januari ställdes alla körningar in med hänvisning till ett datahaveri och strandsatte cirka 400 resenärer med funktionsnedsättning. På hemsidan fanns följande meddelande:
”Under uppstarten har Favura problem med sina körningar. Anledningen till att vi inte har kunnat hämta i utsatt tid är att vårt datasystem för trafikplanering inte fungerar som förväntat. Därtill har vi problem med vår växel.”
Nu har Stockholms stad hävt avtalet med omedelbar verkan.
– Det blev ett akut läge som krävde snabba åtgärder, säger Christer Edfeldt, chef för Stockholms stads serviceförvaltning till P4 Stockholm.
I stället kommer uppdragen att fördelas på Taxi Stockholm, Samtrans, Sverigetaxi, Taxi Kurir och Södertälje taxi.
Nu kommer Stockholms stad att upphandla sina transporter på nytt och de hoppas ha upphandlingen klar i slutet av det här året.
Stockholm stad är självkritiska efter det som hänt.
– En lärdom är ju att vi får vara ännu försiktigare framöver med att utvärdera de anbud som kommit in, säger Christer Edfeldt till P4 Stockholm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer