I den aktuella upphandlingen av persontransporter, framför allt skoltaxi för barn med funktionsnedsättning, ställer Stockholms stad krav på bland annat lön, semester och arbetstid för att säkra goda arbets- och anställningsvillkor för de förare som ska utföra persontransporterna som anbudsunderlaget omfattar.
Dessutom ändras viktningen mellan pris och kvalitet jämfört med tidigare upphandlingar, där kvalitet viktas från 1 procent till 25 procent.
Vitesklausulerna skärps också där Taxibolaget får böta vid upprepad försening, utebliven transport –även förseningar över 45 minuter, vid försening på 10 minuter eller mer som inte meddelats, vid utebliven medföljning/överlämning hand till hand och vid orimlig tid i bil vid samåkning.
Bland skallkraven finns också att hälften av telefonsamtalen från kunder ska besvaras inom 1 minut med en väntetid på maximalt 5 minuter. Dessutom ställs krav på kundwebb.
– Vi ska följa upp att de hårdare reglerna faktiskt följs, om skoltaxi inte fungerar bryter vi avtalet så snart som möjligt, säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S) i Stockholms stad till Dagens Nyheter.
Hon berättar att hon gärna sett de här kraven i Stockholms stads upphandlingar för många år sedan.
– Det är jätteviktigt att vi säkerställer konkurrens på lika villkor, att vi kräver rimliga lönenivåer och rätt till semester, säger Karin Wanngård.
Det nya avtalet ska träda i kraft den 1 januari 2017.
Mycket bra! Hoppas att även Stockholms Läns Landsting gör likadant snaradt och gör en ny upphandling på Färdtjänsten för personbilstransporter. Här är priserna dumpade och kvaliten urusel.