Förändringarna är delar av ett åtgärdsprogram som kommunledningen tagit fram sedan kommunens revisorer riktat kritik mot brister i organisationen.
Nuvarande tre upphandlingstjänster flyttas över från samhällsbyggnadsförvaltningen till en nybildad avdelning inom kommunledningsförvaltningen. På så sätt hoppas kommunen få bättre överblick kring alla frågor som rör inköp och upphandlingar.
Revisorskritiken har främst handlat om bristande uppföljning av ingångna avtal och kommunens motmedel blir att inrätta en ny tjänst som avtalscontroller och bygga upp it-stöd som med hjälp av ett nytt e-handelssystem ska leda till bättre avtalsuppföljning.
– Vi håller på med en projektplan för införande och upphandling av e-handelssystemet. Det ska göra det möjligt att beställa önskade varor via dator och efter attest få varan levererad, säger Laila Eklund, tillförordnad chef för den nya upphandlingsavdelningen, till Enköpings Posten.
-Avsikten är att göra hanteringen enklare ute i verksamheterna men också att förenkla uppföljning och utvärdering av avtal.
Den nya avdelningen ska ansvara för direktupphandlingar för värden över 100 000 kronor och Enköpings kommun aviserar även en satsning på att utbilda kommunens medarbetare om upphandlingslagstiftning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer