Tieto kammar hem uppdraget sköta användarsupport för Stockholms stads skolplattform. Tjänsten som upphandlats kompletterar de servicedesk-tjänster som redan finns inom kommunen.
Skolplattformens cirka 300 000 användare kommer att erbjudas support via telefon, mejl och chatt.
Mats Eklund, IT-chef på utbildningsförvaltningen, säger att upphandlingen ger en komplett service desk-miljö:
– Kunskap om skolplattformens tjänster och produkter samlas på ett ställe, vilket kommer att förenkla arbetsprocesser, göra det tydligare och lättare för användarna och borgar för hög kvalitet.
Skolplattformen utgör ett viktigt steg för att uppnå Stockholms stads vision om en skola i världsklass. Syftet är att minska lärarnas administrativa rutiner så att mer tid kan läggas på elevernas lärande.
Mats Eklund beskriver uppdraget att införa ett nytt, modernt IT-stöd för alla förskolor och skolor i Stockholms stad:
– Det är ett omfattande och spännande projekt som kommer att förse förskolor och skolor med bättre pedagogiska verktyg och effektivare administrativa rutiner.
Till utbildningsförvaltningens stöd i upphandlingen har en projektgrupp funnits. Den består av sakkunniga inom områdena utbildning/skola, IT, upphandling, juridik och informationssäkerhet. Gruppen har i kravställningen dessutom tagit hjälp av olika referensgrupper där bland annat elever ingått.
Avtalet gäller till och med utgången av 2018. Det finns dessutom möjlighet till förlängning i ytterligare två plus två år.
Tieto hjälper 300 000 användare
Stockholms stad har utfört ytterligare en upphandling i arbetet med att bygga upp kommunens skolplattform. Tieto får uppdraget att erbjuda support till de cirka 300 000 användarna.
| 2014-12-08
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer