Allt sedan avtalsstarten sommaren 2014 fick Samtrans kritik för hur bolaget stött skoltaxitrafiken för framför allt barn med speciella behov. Uppdraget omfattade skolskjuts och resor för personer med funktionsnedsättning, för barn i förskolan, elever i grundskolan, vuxna inom daglig verksamhet och äldre inom dagverksamhet.
Under hösten 2014 hade Samtrans så stora problem att följa de åtaganden att Samtrans förlorade rätten att köra ensamåkande barn.
Nu är företaget ett av de som vunnit Stockholms stads upphandling av persontransporter. Upphandlingen har pågått under 2016 i syfte att teckna nya avtal från 1 januari 2017. Resultatet är avtal med fem leverantörer som delar på sex avtalsområden.
Ett av dessa företag är alltså Samtrans som fått en tilldelning på tre och ett halvt område av sex, vilket motsvarar cirka 70 procent av den totala volymen resenärer.
– Vi lade anbud på tre av sex områden för att säkerställa en högkvalitativ leverans samtidigt som vi vill göra andra satsningar. Här är det extra kul, med tanke på tidigare kritik, att staden utöver vårt anbud bad oss att ta ytterligare ett halvt område, säger Anders Larsson, vd på Samtrans.
Avtalen är dock tillfälliga och gäller från 1 januari 2017 till och med 5 november 2017, med möjlighet till förlängning en månad i taget till dess att en ny annonserad upphandling är genomförd och nya avtal kan tecknas. Avtalen kan maximalt förlängas i sex månader, det vill säga till och med 5 maj 2018.
En ny annonserad upphandling kommer att genomföras under 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer