En uppdaterad säkerhetsbedömning som enligt Trafikverket ger en icke oväsentlig förändring av förutsättningarna för entreprenaden leder nu till en fördröjning av första delsträckan mellan Umeå och Dåva, industriområdet norr om Umeå där kommunens energibolag har sitt kraftvärmeverk.
– Som lagen ser ut måste upphandlingen nu göras om. Vi kommer att göra vad vi kan för att påskynda processen så mycket som möjligt, men vi ser att det kommer att medföra en förskjutning av prognosen för trafikstart på sträckan mellan Umeå och Dåva på ett år eller mer. Tidplanen för Norrbotniabanan i sin helhet kommer däremot inte att påverkas, säger Erik Storvall, projektledare på Trafikverket, i en kommentar på myndighetens webbplats.
Han pekar samtidigt på fördelar med en ny tunnelupphandling ur ett konkurrensperspektiv:
– Förändringen gör hanteringen av säkerhetsskydd enklare och öppnar upp för fler entreprenörer att delta i upphandlingen.
Norrbotniabanan består av 27 mil ny järnväg efter Norrlandskusten från Umeå till Luleå, med en beräknad kostnad på 40 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer