Upphandling24 har berättat om hur Karlstad Airports styrelse beslutat om att inleda en process för att genomföra en offentlig upphandling av en flyglinje till Frankfurt.
− Det känns bra att gå ut på marknaden och upphandla så att vi kan skapa långsiktighet och trygghet för våra resenärer. Med en upphandling konkurrensutsätter vi marknaden och säkerställer därför att vi får trafiken till bästa pris. En upphandling i enlighet med gällande regelverk eliminerar risken för brott mot EU:s statsstödsregler, säger Mikael Lundström ordförande för Karlstad Airport.
Karlstads stadshus hoppas kunna var med och finansiera flyglinjen tillsammans med Region Värmland.
– Att upphandla flygtrafiken och delfinansiera den på samma sätt som kollektivtrafiken kan vara en långsiktigt bra lösning, säger Per Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande.
Enligt Trafikverket går det inte att jämföra upphandling av flyglinjer med kollektivtrafik. Flyglinje som ska flyga regelbundet måste, enligt verket, upphandlas enligt en EU-förordning. Det kan bara staten göra.
– Det vi har sett tidigare är att en del upphandlingar har gjorts av kommuner där man borde ha följt den förordningen, och då har EU varit kritiska till det. Det har resulterat i att de har fått göra om och göra rätt, säger Håkan Jacobsson som är utredningsledare på Trafikverket till P4 Värmland.
I dag ska Region Värmland formellt få frågan om de vill vara med och delfinansiera flyglinjen. Frågan tas upp som ett informationsärende i regionstyrelsen.
– Jag ska inte föregripa vår process, men jag ser stora fördelar med att genomföra en upphandling av den här typen av flyglinje. På det här sättet betraktar man flyglinjen på samma sätt som övrig kollektivtrafik. Den är viktig för Värmlands utveckling och är ett av målen i Värmlandsstrategin, säger Tomas Riste (S), ordförande i regionstyrelsen till SVT.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer