Åkarna anser att Trafikverkets vinterväghållning är under all kritik. Sveriges Åkeriföretag har begärt att få träffa ansvariga väghållare eftersom de gör bedömningen att trafiksäkerheten står på spel.
Patrick Magnusson, trafiksäkerhetssakkunnig på Sveriges Åkeriföretag, säger att många av medlemmar intygar att det snålas med resurserna:
– Ett lass sand ska räcka i åtta mil, saltlaken späds ut eller används i för kalla temperaturer, instruktioner ges om att det bara ska sandas i kurvor och i backar – alltså inte nödvändigtvis där det är halt.
Vinterväghållning är en komplex uppgift med olika förutsättningar för framkomlighet i olika delar av landet. Åkarna poängterar att en vinterväghållning som håller måttet är en förutsättning för ett fungerande samhälle.
Åkaren Anders Ökvist frågar sig om det är absolut nödvändigt för Trafikverket att upphandla till lägsta pris? Om man bara köper det billigaste går det enligt honom inte att förvänta sig bra kvalitet.
– Om man byter ut en hel yrkesgrupp vid varje upphandling kommer det in oerfarna som inte besitter den kunskap som krävs. Och det blir ju så när regeln, i praktiken, är att det blir nya underleverantörer varenda gång, menar han.
Upphandling försämrar vinterväghållningen
Sveriges åkare är minst av allt imponerade av vinterväghållningen. De anser att det snålas in på både salt och sand samtidigt som upphandlingarna försämrar kunskaperna hos utförarna.
| 2015-01-29
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer