Tekniska nämnden i Norrköping har beslutat att kommunen ska ta över trafikledningen av spårvägen från och med juni 2020.
– Trafikledning inom spårväg är en smal bransch. Risken är uppenbar att anbud endast kan komma från något enstaka företag och priset riskerar att skjuta i höjden, säger ordförande Karin Jonsson, C, till Norrköpings Tidningar.
Hon menar också att kommunen hade riskerat att stå utan trafikledning om en upphandling hade överklagats och försenats.
Beslutet ifrågasätts av bland andra moderaten Filip Jakobsson. Den nuvarande leverantören kan enkelt sätta in vikarier vid frånvaro, påpekar han. Det kommer kommunen inte att kunna vilket kan leda till en stor och dyr vikariepool.
Han ifrågasätter också antagandet om att det endast skulle komma in få och dyra anbud.
Även fackförbundet Unionen är kritiskt. Ombudet Calle Olsson är tveksam till den beräkning som ligger till grund för beslutet: En upphandlad entreprenör kommer att ha kostnadsökningar på 50–60 procent på en åttaårsperiod. I egen regi skulle ökningen bli 30–40 procent.
– Varför gör man inte en upphandling och ser vad man får in för bud? Jag tror att det kommer att bli dyrare för kommunen att driva det själva. Det kommer bli rörigt och ny personal och organisation kostar väl pengar det också, säger han till Norrköpings Tidningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer