Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Upphandlingslandslaget tycker till om 2017

Nu har vi kommit in en bit på året och julledigheterna är över för de flesta av oss. De nya upphandlingslagarna äntligen är på plats och det är dags att ta tag i årets inköp och upphandlingar. Vi frågade några från Upphandlingslandslaget vad de ser fram emot - eller ser som utmaningar - när året tar fart framåt.

| 2017-01-18

För att ta tempen på upphandlingssverige har vi frågat tio av de fjorton medlemmarna i Upphandlingslandslaget vad de ser fram emot under 2017. Med tanke på att nya upphandlingslagarna är på plats, minus en delmängd som inte räckte hela vägen i regeringens proposition, så finns det stora möjligheter att jobba på nya sätt framöver.

Så vad ser då Upphandlingslandslaget framför sig under 2017?

Emma Breheim, inköpschef i Luleå kommun och ordförande i SOI

Möjligheterna med nya lagarna är att kunna tillämpa nya upphandlingsförfaranden i större utsträckning. Vi har större möjligheter till förhandling samt att möjligheter att utesluta leverantörer som inte levererat tidigare eller som lämnat onormalt låga anbud. Det öppnar upp möjligheter för en sundare konkurrens. Mest problematisk med nya lagarna blir att kontrollera leverantörerna utifrån de lagförslag som finns gällande brottslighet, terrorism och så vidare. Vissa saker är otydliga vilket gör att vi måste vänta på praxis för att veta vad som är rätt och fel. Det är svårt att förstå hur det ska fungera i praktiken.

Mikael Blomberg, upphandlings- och inköpschef SödertörnMikael Blomberg

– Jag ser med spänning fram emot att ta del av alla positiva effekter och bättre offentliga affärer som kommer med tillämpningen av nya LOU. Jag väntar även med spänning på när lagstiftning för privata näringslivets inköpsverksamhet införs eftersom det måste vara svårt för dem att i dagsläget göra bra och hållbara affärer.

Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd SKL Kommentus

Eva Lotta Lowstedt Lundell

– Jag väljer att starta året med att lyfta fram de positiva delarna med den nya lagstiftningen, bristerna kommer vi sannolikt få höra mycket mer om. Jag ser fram emot att få följa och lära av vår första upphandling av ett dynamiskt inköpssystem som just nu ligger i startgroparna. SKL Kommentus Inköpscentral kommer att upphandla bränslepellets genom denna nya upphandlingsform. Kanske blir vi först ut i Sverige!

Mer generellt hoppas jag att vårt upphandlingslandskap fortsätter att utvecklas och förnyas genomatt nya idéer och metoder testas, dialog- och samverkansformer med våra leverantörer förbättras och att offentlig sektor får starkt förtroende och genomslag för de affärer vi genomför under året.

Stefan Holm, näringspolitisk expert Almega

Stefan Holm

– Nu när lagarna är implementerade vill jag gärna slippa en diskussion om lagarnas innehåll och stället få ett öppet samtal om hur de offentliga affärerna kan utvecklas på ett bra sätt.

Hur kan dialogen fungera bättre? Hur blir det fler leverantörer som lägger anbud? Hur kan förhandling, innovationer och funktionsupphandling bli mer vanligt?

Lill Sandberg, inköpschef Sollentuna kommun

Lill Sandberg

– 2017 ser jag fram emot som ett spännande år med många nya utmaningar. Den största utmaningen blir att praktiskt implementera de nya lagstiftningarna. Det finns många just praktiska oklarheter.

Ett exempel på en ändring som jag tror många upphandlare funderar kring just nu är hur vi som upphandlare praktiskt ska hantera kravet på att ta in utdrag från belastningsregistret innan tilldelning av kontrakt.

Magnus Josephson, affärskonsult inom offentlig sektor

Magnus Josephson

– Jag ser fram emot att offentlig sektor börjar upphandla mer resultatinriktat, exempelvis att köpa på lägst LCC, bästa funktion eller partneringlösningar där leverantörerna tävlar mer om förmågan att leverera rätt resultat istället för att jaga lägsta pris.

Det kommer dock bara att ske om offentlig sektor börja mäta framgång på nya sätt samt och om budgetarna mellan olika områden slås ihop. Det skapas inte några synergier om inköpen görs på lägsta pris.

Erik Olsson, advokat och partner Advokatfirman Kahn Pedersen

Erik Olsson

– Jag ser framförallt fram emot möjligheten för myndigheter att dela upp kontraktstilldelning mellan leverantörer enligt 4 kap. 15 och 16 §§ LOU. Förutom att detta kan bidra till att bevara konkurrens över tid på så sätt att man undviker en situation där endast en vinnare får hela affären, så tror jag också att det kan hjälpa till att hålla nere antalet överprövningar.

Den omständighet som enligt min erfarenhet är allra mest processdrivande att en upphandling är så stor och viktig att den inte går att förlora. I sådana fall känner sig förlorande leverantörer i princip tvungna att överpröva för att rädda den egna organisationen. Myndigheter kan motverka detta genom att dela upp tilldelningen enligt de nya bestämmelserna och se till att även de leverantörer som kanske kommit på andra eller tredje plats får någon del av kakan. Jag tror att detta hade haft en väldigt positiv effekt på överprövningsbenägenheten.

Johan Lundvall, vd Colligio

Johan Lundvall

– Jag ser fram mot ett 2017 när upphandlingssverige äntligen har en fastslagen lagstiftning att utgå ifrån. Inte för att jag egentligen anser att den nya lagstiftningen vare sig är så annorlunda mot den tidigare eller kanske inte ens bättre i alla förändrade delar. Däremot för att vi upphandlare behöver veta vad för regelverk som gäller. Jag hoppas också att det innebär att fler inom upphandlingssverige ser till att kompetensutveckla sig, då många har väntat med detta till den nya upphandlingslagstiftningen trätt i kraft. Stort fokus på kompetensutveckling är något jag hoppas den nya lagstiftningen ger krut till. I grunden är det dock olyckligt att den nya upphandlingslagstiftningen i flera delar blivit mer komplicerad, då i princip all utredning och öppen diskussion inför de nya lagarna haft en kraftig fokus på förenkling för upphandlare och leverantörer. Jag hoppas dock att jag har fel och att de flesta upphandlare samt leverantörer kommer anse att vi fått en tydligare och mer lättförståelig upphandlingslagstiftning.

Eva Ternegren, Coompanion

Eva Ternegren

– Jag tycker om intentionen att offentlig upphandling får ännu tydligare möjligheter att verka för ekologisk och social hållbarhet. Ett intressant inslag i lagstiftningen är att myndigheterna ska ta hänsyn till tjänstens hela livscykel till exempel i miljöhänseende. Att sociala företag och andra liknande verksamheter i ökad utsträckning kan leverera i offentlig upphandling genom reserverade kontrakt är också positivt. Genom att de upphandlande enheterna måste motivera varför en upphandling inte ska delas upp så skapas förhoppningsvis större utrymme för mindre företag.

Slutligen ser jag fram emot att vi har större möjligheter att avvisa onormalt låga anbud och är nyfiken på hur möjligheten till innovationsupphandlingar kommer att användas.

Ellen Hausel Heldahl, projektledare och jurist Svenskt Näringsliv

– De största förändringarna som jag hoppas på finns inte reglerade i de nya bestämmelserna. Jag tycker att det är viktigt att ledande politiker och tjänstemän ser upphandlingsfunktionen som ett strategiskt verktyg för att tillgodose myndighetens och i slutändan medborgarnas behov på bästa sätt. Att arbeta mer med intern och extern dialog, funktionskrav och uppföljning är en del av detta och att ange färre ogenomtänkta ska-krav i upphandlingsdokumenten.

En av de stora utmaningarna som vi står inför är den bristande konkurrensen på upphandlingsmarknaden. Sverige ligger i topp i EU:s statistik över länder med få anbudsgivare. Hela 12 % av alla upphandlingar över tröskelvärdet får bara en anbudsgivare. Det vanligaste antal anbud i en upphandling är endast två stycken. Detta är allvarligt eftersom det sannolikt leder till dyrare produkter samt sämre kvalitet och innovationskraft. Jag hoppas också att upphandlande myndigheter (och enheter) använder sig av de möjligheter som ges i de nya lagarna, t.ex. möjligheterna till förhandling som ökar i LOU, innovationspartnerskap och dynamiska inköpssystem.

Kommentera gärna i kommentarsfältet vad du ser fram emot (eller inte)?

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: LOULOVLUKNya LOUÖverprövning

Niclas Söderlund

ns@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ulrika Sjöholm

Ser slutet på speciellt halvår

Mer av tvingande bestämmelser, detaljstyrning och samordnade upphandlingar. Den utvecklingen på EU-nivå har präglat arbetsgruppen för offentlig upphandling under Sveriges ordförandehalvår.

Erik Slottner, foto Kristian Pohl. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.

”Krafttag” mot regelbrott

Regeringen ställer sig bakom Konkurrensverkets plan för att skärpa straffen mot otillåtna direktupphandlingar. Det framgår av en lagrådsremiss med sikte på lagändringar från 1 januari 2024.

Foto: Ulf Börjesson.

Trio lyfter kategoristyrning

SKR, Svenskt näringsliv och Upphandlingsmyndigheten återupptar samverkan för att lyfta fram fördelarna med kategoristyrning.

Hönor Foto: Cecilia Olla, Härjedalens kommun.

Efter kor kommer hönor

Härjedalens kommun fortsätter att gå sin egen väg för att täcka behoven av livsmedel med 200 hönor som det senaste tillskottet i den kommunala bondgården.

Maisa Young

Kräver bättre uppföljning

Upphandlingsmyndigheten vill se en större följsamhet mellan de miljö- och klimatkrav som ställs i offentlig upphandling och en ambitiös uppföljning av kraven.

Ydre

Ydre i topp

Ydre är bäst på offentlig upphandling – när företagarna får tycka till. Östgötakommunen toppar Svenskt näringslivs rakning för kategorin och för tredje året i rad får kommunerna som helhet ett högre snittbetyg.

Lediga jobb

Upphandlare inom entreprenadområdet till Huddinge kommun

Upphandlare till Huddinge kommun

Polisen

Verksamhetsspecialist lager- och inventariesystem till Polismyndigheten

Ulricehamns kommun söker upphandlare!

Kvalificerad Inköpare till Trafikverkets huvudkontor i Borlänge

Affärsrådgivare inom samhällsbyggnad till Adda AffärsConcept

Strategisk Inköpare till Pensionsmyndigheten

  • Inköpare med utökat kundansvar till Adda Inköpscentral
  • MSB söker upphandlare till Stockholm
  • MSB söker upphandlare till Karlstad
  • Junior upphandlare till Kungliga Operan
  • Kvalificerad Inköpsadministratör till Stockholm Vatten och Avfall
  • Strategisk upphandlare till Sollentunahem
  • Upphandlare, strategisk inköpare till FRA
  • Inköpare indirekt material, vikariat
  • Upphandlare till Eskilstuna kommun
ANNONS FRÅN AFF

Lär dig energioptimera – utan stora investeringar

2,4 grader för hög returtemperatur i fjärrvärmesystemet kostar årligen mycket pengar. En högre returtemperatur innebär onödigt hög energianvändning, högre kostnader för energi och i vissa fall även straffavgifter från energibolagen.

Senaste nyheterna

Ser slutet på speciellt halvårSer slutet på speciellt halvår
”Krafttag” mot regelbrott”Krafttag” mot regelbrott
Trio lyfter kategoristyrningTrio lyfter kategoristyrning
Efter kor kommer hönorEfter kor kommer hönor
Kräver bättre uppföljningKräver bättre uppföljning
Ydre i toppYdre i topp
Hård kritik mot GöteborgsbolagHård kritik mot Göteborgsbolag
Underkänner undantagetUnderkänner undantaget
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Anklagas för godtycklig utvärderingLite information värt att tillföra: * Vid en överprövning ska du kunna visa på att du lider skada av myndighetens...
  • Fortsatt ordstrid om utvärderingTitta gärna på MKB Fastighets senaste upphandling 2022MKB-2119 på transporter av farligt avfall och grovavfall till återvinningsstationer Då två av...
  • Anklagas för godtycklig utvärderingFöretagare, det kan många gånger vara en bra taktik att som upphandlare lämna så lite uppgifter som möjligt. Ju mer...
  • Vill diplomera upphandlareVäldigt bra initiativ! Den snabba utvecklingen i branschen och de allt högre kraven på professionalisering är i sig något spännande...
  • Anklagas för godtycklig utvärderingNu var det inte Stockholms stad utan Region Stockholm som artikeln handlade om :).

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023
  • LOU på två dagar | 6-7 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet är mer än bara miljö

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »