Upphandlingsmyndighetens start den 1 september har förberetts en längre tid. Den 16 juni biföll riksdagen regeringens vårändringsbudget, vilket också innebar formellt klartecken för den nya myndigheten.
Myndigheten kommer att bestå av fem enheter. I toppen finns den än så länge outsedde generaldirektören samt en stabsfunktion med chefsjuristen Anders Asplund.
Tre av de fem enheterna flyttas från Konkurrensverket med samma chefer, personal och arbetsuppgifter som idag.
Enheten för policystyrning ansvarar för att bedriva att bedriva internt och externt policyarbete. Enheten för upphandlingsstöd ansvarar för upphandlingsstöd till upphandlande myndigheter och enheter samt leverantörer. Helpdesken hör till denna enhet. Enheten för inköpsanalys, avtalsförvaltning och utredning tar fram och sprider kunskap om metoder och fakta för inköpsanalys och avtalsförvaltning.
Till de nyanställningar som gjorts hör den administrativa chefen Petra Pfeiff. Martina Engsjö Lindgren har anställts som arkivarie. Alexandra Cederqvist blir webbredaktör vid enheten för kommunikation som också kommer att bemannas av tre kommunikatörer från Konkurrensverket.
– De flesta nyanställda börjar den 1 september, någon strax innan och någon några dagar efter, säger Mocki Hägg, sekreterare i den utredning som håller på att inrätta Upphandlingsmyndigheten.
Utredningen har också lämnat förslag till regeringen om kompetensprofil för ledamöter till Upphandlingsmyndighetens insynsråd. Rådet ska enligt förslaget bestå av ledamöter från upphandlande myndigheter, enheter, leverantörer och samverkanspartners som kan stärka förankringen i myndighetens arbete och skapa närhet till myndighetens målgrupper.
Upphandlingsmyndigheten kommer att förkortas UHM. Det engelska namnet blir The National Agency for Public Procurement. Myndigheten kommer att vara fullservicekund hos Statens servicecenter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer