Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Upphandlings­regelverket förenklas”

DebattUpphandlingsregelverket upplevs av många som onödigt komplicerat. Att göra reglerna enklare och mer flexibla är en särskilt prioriterad fråga för mig, skriver Lena Micko i en debattartikel. Hon föreslår höjda direktupphandlingsgränser för sociala tjänster. Det skulle underlätta för idéburna aktörer att få utföra tjänster åt det allmänna.

| 2021-06-03
Lena Micko, civilminister. Foto: Magnus Liljegren, Regeringskansliet.

Värdet av den offentliga upphandlingen uppgår till nästan 800 miljarder kronor varje år. Förutom att bidra till att det allmännas resurser nyttjas på ett effektivt sätt, kan den offentliga upphandlingen användas som verktyg för att uppnå samhällsnyttiga mål, som omställningen till världens första fossilfria välfärdsland, skydda miljön och människors hälsa samt främja schysta villkor på arbetsmarknaden.

För att upphandlingen ska nå sin fulla potential krävs dock ett enkelt, tydligt och effektivt regelverk.

Det nuvarande nationella upphandlingsregelverket, som gäller för sådana upphandlingar som inte regleras av EU-rätten, upplevs av många vara onödigt komplicerat. Att göra dessa regler enklare och flexiblare är därför en särskilt prioriterad fråga för mig.

Myndigheter och leverantörer, inklusive små eller nystartade företag samt idéburna aktörer ska kunna fokusera på att göra en bra och hållbar affär, i stället för att behöva oroa sig för missförstånd och risken för onödiga domstolsprocesser.

Med syftet att förenkla det nationella regelverket har regeringen i dag beslutat att överlämna en remiss till Lagrådet. Förslagen i lagrådsremissen syftar till att göra regelverket enklare och mer flexibelt.

I lagrådsremissen föreslås bland annat en särskild bestämmelse om dialog mellan en upphandlande myndighet och anbudsgivare i en pågående upphandling. Genom att på detta sätt uppmuntra dialog i upphandlingar kan risken för missförstånd och onödiga överprövningar i domstol minskas.

För att minska de negativa konsekvenserna av att en upphandling stoppas till följd av en överprövning i domstol föreslås vidare en ny möjlighet till direktupphandling. Den nya möjligheten innebär att myndigheterna ska kunna göra vissa täckningsköp för att tillgodose angelägna behov under domstolsprövningen.

Därutöver föreslås bland annat att direktupphandlingsgränserna för sociala tjänster och andra särskilda tjänster, bland annat hälso- och sjukvård, socialtjänst, utbildning med mera ska höjas upp till tröskelvärdena.

Det innebär att det kommer vara möjligt att direktupphandla sådana tjänster upp till cirka 7,7 miljoner kronor enligt lagen om offentlig upphandling. Detta förslag kommer underlätta för idéburna aktörer att få utföra tjänster åt det allmänna. Det kan exempelvis handla om att underlätta för kommuner och kvinnojourer att hitta bra lösningar för så kallade skyddade boenden.

Genom de aktuella förslagen till ett förenklat upphandlingsregelverk är min förhoppning att resurser ska kunna frigöras för mer samhällsnytta. Ett mer flexibelt regelverk kan också uppmuntra till innovation och nytänkande i myndigheter, kommuner och regioner som upphandlar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2022.

Lena Micko
civilminister (S)

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

8 kommentarer på "”Upphandlings­regelverket förenklas”"

  1. Only in Sweden skriver:
    8 juni, 2021 kl. 08:02

    LOU har ju förenklats många gånger tidigare. Vi har under årens lopp haft flera förenklingsutredningar och lyckats förenkla från 7 kapitel till dagens 21.

    Är det verkligen möjligt att förenkla ännu mer?

  2. Klassisk svensk byråkrati skriver:
    8 juni, 2021 kl. 10:34

    Javisst, upphandlingsförenklingarna och de föregående utredningarna är som ett aprilskämt, med enda skillnaden att det inte är första april.

    Vågar vi hoppas på en till tredubbel förenkling till 66 kapitel?

  3. Anna skriver:
    8 juni, 2021 kl. 11:31

    Förenklingarna tidigare har, utöver utökningen av antalet kapitel, lett till att vi nu har LOU, LUF, LUFS, LOV och LUK. Fler lagar och fler kapitel i varje lag blir alltså resultatet när statens centralbyråkrater ska underlätta för alla stackars handläggare och upphandlare runt om i landet. Behovet av dyra konsulter lär öka.

    Så här yttrade sig lagrådet sist det gällde (2016): . “Redan genom sin omfattning blir regleringen svåröverskådlig och därmed svår att tillämpa. Lagarna innehåller bestämmelser av skiftande slag. Flera är sådana att de knappast kräver lagform – om de alls fyller någon funktion. I lagarna finns omfattande regleringar av förfaranden och metoder som ligger varandra så nära att det kan ifrågasättas att de behövs vid sidan av varandra.”

    Lagrådet yttrade även: “Det finns bestämmelser som
    är rätt och slätt obegripliga eller som är tvetydiga och kan ges olika
    innebörd. Andra har en innebörd som visserligen är begriplig, men
    som är oförnuftig. Det finns också bestämmelser som strider mot
    andra bestämmelser.”

    Tack för alla “förenklingar” genom åren.

  4. Raymond skriver:
    8 juni, 2021 kl. 13:09

    Anna, huvudet på spiken!

    Enklare har det inte blivit.

    Det känns inte långsökt att de som ligger bakom dessa förenklingsutredningar, har gjort allt och lite till för att säkerställa behovet av sina egna juridiska tjänster som de sedan kan sälja till både myndigheter och anbudsgivare. Givetvis påhejade av sina branschkollegor inom skrået.

  5. Kenneth Larsson skriver:
    8 juni, 2021 kl. 13:23

    Det skulle vara intressant att se hur mycket pengar myndigheter lägger ned på upphandlingsadvokater ur ett historiskt perspektiv. Har en vän som tillhör en av Sveriges mest anlitade och hon tjänar sjukt mycket. Myndigheter verkar betala vad som helst för att slippa ta konsekvenser av sina “misstag”. De “billigaste” kostar strax under 3000 ex. moms per timme och de dyraste över dubbelt så mycket eller mer.

  6. T skriver:
    9 juni, 2021 kl. 08:56

    Nervösa Sverige i ett nötskal. S.k. “gold plating” där vi överimplementerar EU-direktiv är standard här. Lägg sedan till det att vi har utvecklat mer praxis än vilket annat EU-land och att praxis normalt sett leder till inskränkningar av hur lagen får tillämpas så är vi verkligen i mål.

    Ta bara det nya direktivets uttalade ambition om att det ska vara möjligt att använda kompletteringar samt rättelse av fel i mer generös grad, vilket absolut vore proportionerligt mot tidigare. Där har svenska domstolar fortfarande vägrat släppa sin ultra-restriktiva tolkning.

    Gör som Danmark om ni vill förenkla. Sätt en “ok” stämpel på direktivet rakt av och hitta inte på en massa egna nationella regler som inte behövs.

  7. Ragna Berlin skriver:
    5 juli, 2021 kl. 14:20

    Om målet med förenklingen är att skapa rättslöshet så har man lyckats väl. I lagstiftningen för sociala tjänster ingår även kulturen, dvs alla svensk kultur som myndigheter tillför samhället , väldigt mycket kultur. Att denna sektor ingår i sociala tjänster nämns inte med ett ord än mindre har branschen varit remissinstans. Ignoransen är frapperande. Kulturen är redan tyngd av vänskapskorruption och nu spär regering på detta med att vilja ta bort annonseringskravet vid upphandling upp till 7,7 miljoner kronor. Lena Micko, tror du verkligen att detta bidrar till mångfald och demokrati?

  8. Yvonne skriver:
    6 juli, 2021 kl. 00:26

    Jag mår illa av Stockholmsbyråkratin. Det enda den syftar till är att gynna egennyttan hos en begränsad grupp människor. I det här fallet handlar det givetvis om upphandlingsadvokater som kommer att kunna fakturera ännu mer till diverse myndigheter och företag. Föga överraskande är det också en sådan som ligger bakom den så kallade “Förenklingsutredningen”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026