Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Utvärdering av anbud – när kan rätt leverantör identifieras?

Juridisk krönikaI den här krönikan reflekterar Björn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater kring utvärdering av anbud och frågan om när det är möjligt att identifiera den bästa anbudsgivaren redan i upphandlingen.

| 2018-02-13
johan stern björn bergström
Björn Bergström och Johan Stern, Ramberg Advokater.

Jakten på den perfekta affären pågår ständigt. Vad som är den perfekta affären varierar naturligtvis beroende på organisation och behov. Det är därför viktigt att klargöra vad varje ny affär (avtal/upphandling) ska uppnå. Gör man inte det kommer det inte vara möjligt att senare avgöra om den perfekta, eller ens en bra affär har kommit till stånd.

Det är självklarheter men tål ändå att upprepas eftersom det är så grundläggande och viktigt.

En annan central frågeställning är när jag egentligen vet vem som är den bästa leverantören.

LOU bygger på att jag måste göra ett val av leverantör under upphandlingen, utifrån de förutsättningar som angivits i förfrågningsunderlaget. Har jag inte gjort grundarbetet och definierat vad som ska uppnås kommer utvärderingen och valet av leverantör i praktiken bli slumpartat.

Men även om grundarbetet är genomfört och det finns en bra och tydlig målsättning, är det långt ifrån säkert att upphandlingen är den bästa tidpunkten att veta vem som är den som är bäst lämpad att genomföra affären. Med andra ord – är det i praktiken möjligt att konstruera utvärderingskriterier som identifierar den bästa leverantören?

Svaret är ja och nej. Det är såklart möjligt att göra det i vissa fall. Men i många fall är det inte så enkelt. Man hamnar då i situationen att valet av leverantör uppfyller lagens krav, men där man först senare vet om leverantören är den bästa. Vi kommer i kontakt med utvärderingsmodeller där upphandlaren lagt mycket tid och tankemöda. Ibland med koppling till målen, ibland inte.

Utvärderingsmodellerna, som avgör vem som vinner upphandlingen, ger inte sällan ett resultat med decimaler och är matematiskt korrekta.

Låt oss ta ett par exempel. En utvärdering av en tjänst innehåller inte sällan en utvärdering av referenser. Under förutsättning att frågorna tar sikte på tjänsten är referenser som utvärderingskriterium tillåtet enligt LOU.  Det kommer också att ge ett resultat. Någon av anbudsgivarna kommer att få ett högre värde, om inte annat på decimalen.

Innebär det att anbudsgivaren är bättre på att utföra tjänsten, eller på att anbudsgivaren har referenter som sätter högre poäng? Eftersom upphandlaren inte har kontroll över vem referenten är och vilka utgångspunkter denne har, blir ett sådant utvärderingskriterium närmast slumpartat. Men eftersom det är tillåtet används det.

Samma sak gäller för andra typer av kriterier. Det kan till exempel gälla en genomförandebeskrivning som betygsätts utifrån en viss poängskala. Om jag vill ha en tjänst levererad – kommer jag att veta vem som utför tjänsten bäst genom att läsa en beskrivning?

Återigen är det oftast tillåtet enligt LOU. Jag kommer dock att få beskrivningar som har olika kvaliteter och som ofta kommer att få olika poäng. Men är den leverantör som har den bästa beskrivningen bäst på att tillgodose mitt behov. Det är i praktiken nästan omöjligt att veta. Men det går att på ett lagligt sätt välja leverantör.

Så vad gör man om man inte vill utvärdera på enbart pris och inte kan formulera kriterier som har en konkret koppling till utförandet? Ibland får man nöja sig med obligatoriska krav och lägsta pris. Ibland kan de kriterier man använder, trots att man vet att de inte pekar ut den som är bäst ändå tjäna som utslag bland flera kompetenta leverantörer. Men ibland behöver man istället använda avtalet som ett verktyg. Det är inte alltid möjligt, men många gånger skulle det gå att till exempel anta flera leverantörer med en rangordning.

Den första leverantören får leverera skarpt, till exempel inom ramen för en implementering, men om de inte gör det på ett bra sätt avslutas avtalet med dem och istället används nummer två i rangordningen. Det kan även vara värt att ibland låta avtalet innehålla en klausul med innebörden att upphandlande myndighet kan avbryta avtalet med ett visst varsel om det inte fungerar som avsett. D.v.s., inte en hävning, utan en rätt att kliva ur avtalet.

Detta är fullt möjligt, men behöver naturligtvis skrivas på ett balanserat sätt så att det inte missbrukas eller leder till en oskälighet.

Ovan är korta exempel i en kort krönika. Vi tror dock att det är viktigt att se alla de verktyg som står till buds och utifrån det definierade behovet använda det mest ändamålsenliga verktyget. Ibland finns det verktyget inom ramen för upphandlingen. Ibland inte.

Låt oss vidga blicken ytterligare. När den bästa leverantören är möjlig att identifiera i anbudsutvärderingen är det naturligtvis bra. I alla andra fall – låt inte anbudsutvärderingen få en större betydelse än den har, utan säkerställ i stället att det finns avtalsregleringar som kan hantera konsekvenserna av att det i praktiken visar sig om leverantören är rätt eller fel, utifrån vad som ska uppnås.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Baxar undantagsförslag vidare

Trots allvarlig kritik från Konkurrensverket går regeringen vidare med förslaget om utökade möjligheter till undantag inom försvars- och säkerhetsområdet. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli.

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »