Region Skåne skrev kontrakt med Bring Citymail om utdelning av postförsändelser i september 2015. Omfattningen bedömdes vara minst 12 000 brev om dagen. Men samarbetet har inte fallit så väl ut som Region Skåne hade hoppats på.
Efter omfattande problem med postutdelningen har avtalet, som i höstas kunde ha förlängts med två år, endast förlängts några få månader i sänder.
– När vi gick in i det här avtalet tecknade vi det på ett år med möjlighet till en förlängning på två år, och hade då så klart en förhoppning om att detta skulle fungera bra. Men det har varit väldigt många problem och allvarliga fel som gör att vi nu avslutar avtalet den 31 mars och förhoppningsvis har en ny leverantör klar den 1 april, säger Patrik Lundström, kommunikationsansvarig för Regionservice, till Norra Skåne.
Problemen har handlat om försvunna kallelser där fakturor på dessa besök trots allt kommit fram. Det har också varit brev med kallelser till läkarbesök som kommit till patienterna efter besökstiden eller att patienter fått brev med morgontidningen.
Region Skåne har under avtalstiden försökt att få till en förbättring men anser att det inte hjälpt.
– Vi hade initiala problem när uppdraget var nytt. Det var ett nytt arbetssätt och ett nytt flöde för oss, det matchade inte klockrent från första dagen, säger Brings informationschef Adam Leth, till P4 Malmöhus, som dock anser att mätningar visat att utvecklingen går åt rätt håll.
Trots det väljer Region Skåne att inte förlänga avtalet.
– Visst har det blivit lite bättre, men inte i den omfattning som är nödvändigt. Därför finner vi ingen annan utväg än att avbryta samarbetet. Vi är måna om våra patienter och den här posten som de ska ha är oftast viktig för dem, säger Patrik Lundström till Norra Skåne.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer