I det nya kollektivavtalet vill Seko få motparten Almega att acceptera ett starkare skydd för anställningsvillkor inom upphandlad trafik.
En avtalskonferens nyligen bestämde inriktningen för hur fackföreningen ska driva den kommande förhandlingen.
–Vi har provat olika sätt att skydda löner och arbetsvillkor vid upphandling. Inget har fungerat. Vi har idéer om hur det skulle kunna se ut, men jag vill inte berätta det ännu, säger ombudsman Thomas Gorin Weijmer till Sekotidningen.
Seko lyfter särskilt fram upphandlingen av Pågatågen som skräckexempel då Arriva Sverige som operatör omvandlade tjänster som tågvärdar till kundvärdar med lägre löner som följd. Den frågan kommer att avgöras i Arbetsdomstolen.
För Seko är det också bråttom att få skärpta bestämmelser i ett nytt kollektivavtal på plats för att kunna hänvisa till dessa i stora upphandlingar under 2020.
Men upphandlingen för delar av mälardalstrafiken – med anbud som ska lämnas in första kvartalet – kommer knappast att beröras av ett nytt avtal
–Vi har försökt få politikerna att skjuta fram tiden, men det har inte gått. Frågan är vad företagen ska räkna på innan avtalet är klart. Vi är också måna om att villkoren blir lika bra på Mälardalsbanan som i annan regional trafik, säger Thomas Gorin Weijmer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer