Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Varnar för krångel

Regeringen får rejält med mothugg för förslaget att sätta gränsen för skyldighet att efterannonsera till 100 000 kronor. En rad remissinstanser till lagförslaget om effektivare överprövning vill se en betydligt högre beloppsgräns och skickar med en varning om administrativt merarbete.

| 2021-05-14

Gränsen för dokumentationsplikt  – 100 000 kronor – eller den för direktupphandlingar – för närvarande 615 312 kronor – är det som striden gäller inför kommande lagförslag om en effektivare överprövning, där regeringen presenterat ett utkast.

Enligt regeringen borde det inte vara någon stor fråga. I motiveringen till att göra 100 000 kronor till gräns hävdar regeringen att de uppgifter som ska finnas med i en efterannons i allt väsentligt är sådana som redan omfattas av dokumentationsplikten.

”I det fall en upphandling ska dokumenteras torde det inte innebära något större merarbete att även publicera en efterannons.”, lyder analysen i utkastet till lagrådsremiss.

Konkurrensverket menar i sitt yttrande att regeringen tar för lättvindigt på frågan. Myndigheten har visserligen inget att invända mot en låg gräns som 100 000 kronor men tycker att konsekvensbeskrivningen och argumentationen kring för- och nackdelar har tydliga brister.

Flera myndigheter och organisationer är direkt negativa.

Upphandlingsmyndigheten har tidigare redovisat sin kritik och i delen gällande efterannonsering har SKR och Sveriges offentliga inköpare ett likalydande yttrande.

De båda organisationerna pekar på att det kommer att bli nödvändigt för kommuners och regioners förvaltningar – vilka ofta handlägger direktupphandlingar – att behöva anlita en specialiserad upphandlingsfunktion enbart för att efterannonsera en upphandling. SKR och SOI kan inte se att värdet av ytterligare statistik uppväger det merarbete och administrativa krångel som kommer att uppstå.

De remissinstanser som är kritiska vill genomgående se en högre gräns för skyldigheten att efterannonsera som samordnas med direktupphandlingsgränsen.

Socialstyrelsen vänder sig emot regeringens analys om att reformen inte torde innebära något större merarbete:

”Socialstyrelsen delar inte den uppfattningen, myndigheten vill understryka att alla ytterligare administrativa moment i samband med upphandling sammantaget innebär merarbete, i detta fall är det inte bara att annonsera i sig utan även diarieföring av alla sådana annonser, liksom arkivering. Till detta ska också beaktas att direktupphandlingar ofta sker decentraliserat hos upphandlande myndigheter, vilket innebär att en stor mängd personer kommer att påverkas av den administration som en efterannonsering innebär.”, skriver myndigheten.

Polismyndigheten menar att möjliga fördelar med förbättrad statistik inte överväger nackdelarna med förslaget, Landskrona stad dömer ut beloppsgränsen som orealistisk och Sveriges allmännytta menar  att statistiken har begränsat värde och inte överväger den ökade administrativa börda som förslaget innebär.

I skaran av ett fåtal myndigheter som stödjer förslaget finns Lantmäteriet och Migrationsverket. Lantmäteriet ser det som positivt att gränserna för efterannonseringsskyldighet och dokumentationsplikt sammanfaller och att det blir en ökad tydlighet jämfört med nuvarande lagstiftning.

Migrationsverket utgår från alternativet att samtliga direktupphandlingar skulle efterannonsera och menar att regeringsförslaget ”ger en tydlig och sammanhållen reglering, och lättar dessutom den administrativa bördan för upphandlande myndigheter väsentligt”.

I det utkast som regeringen presenterat är förslag om skyndsamhetskrav för domstolar och preklusionsfrist vid överprövning centrala delar.

Läs mer: Effektiv överprövningEfterannonsering

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026