Länstrafiken i Västerbotten har valt Transdev (före detta Veolia Transport) som operatör av stads- och flygbusstrafik i Umeå. Trafikstart sker 13 juni 2016 och avtalet kommer därefter att sträcka sig tio år framåt i tiden.
– Vi är väldigt glada att vi har fått förtroende att köra stadstrafiken i Umeå, säger Thomas Nohre, affärsområdeschef vid Transdev.
Konkurrensen om uppdraget var god. Åtta företag var prekvalificerade. Av dem fullföljde Arriva, Keolis, Nobina och Transdev med att lämna in ett anbud. Busspoolen, Centrala Buss, KR Trafik och Nettbuss avstod.
– Vi har upplevt ett mycket stort intresse för denna upphandling, säger Harriet Söder, vd för Länstrafiken.
I den så kallade Ultra-trafiken blir elbussar ett givet inslag. Thomas Nohre:
– Vid trafikstart kommer nio elbussar att finnas på plats och 2019 tillförs ytterligare 24 och därmed kommer över hälften av trafiken att utföras med elbussar. Vi ser verkligen fram emot att få vara med i arbetet för att göra Umeå till en än mer miljövänlig stad.
Transdev har inom koncernen sedan flera år haft elbussar i Finland. Under året kommer elbussar att sättas i trafik även i Eskilstuna.
I upphandlingen ställdes krav på kollektivavtal och meddelandeskydd. Vid operatörsskiftet tar Transdev över medarbetare från tidigare operatör, som var Nobina, enligt bestämmelserna för verksamhetsövergång, vilket också hörde till kravbilden.
Affären har drygt 50 tursatta bussar som kör cirka 3,5 miljoner kilometer per år med ca 6,5 miljoner resenärer varje år.
Verksamhetsövergång i Umeåtrafiken
Transdev vann i god konkurrens upphandlingen av stads- och flygbusstrafiken i Umeå. Ultra kommer under kontraktstiden att göra en storsatsning på elbussar.
| 2015-05-04
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer