S-kommunalrådet Lars Stjernkvist kommenterar för SR Östergötland att han tagit del av rapporten med stigande ilska:
-Det finns en systematik och en medvenhet i agerandet som är väldigt upprörande. Det som också framträder tydligt är att det inte bara handlar om en enskild person i ansvarig ställning hos oss utan även ett samspel med enskilda individer och företag som, även om det inte nu skulle visa sig vara olagligt, så är det i alla fall väldigt omoraliskt och något som bidragit till att verksamheten kostat mer än nödvändigt. Det är klart att det här är väldigt allvarligt och väldigt upprörande.
Det är rena vilda västern inom den kommunala enheten som framträder i KPMG:s beskrivning. Totalt bedöms avdelningen ha genomfört avrop för närmare 120 miljoner kronor under våren 2019 utan stöd i kommunstyrelsens delegationsordning.
KPMG ser risker för att kommunen kan lida ekonomisk skada och pekar på att minst 12 miljoner kronor av inköpen skett utan avtalsmässigt stöd och kan därmed klassas som otillåtna direktupphandlingar.
I rapporten finns också en ”mygelfaktor” som av KPMG summeras enligt följande:
”Digitaliseringsdirektörens omfattande anlitande av sin förra arbetsgivares konsulter indikerar att det kan finnas annat än sakliga och objektiva skäl bakom tillsättande av konsulttjänster.”
Enligt utredningen var den tidigare digitaliseringsdirektören högst delaktig i anlitandet av konsulter från sin tidigare arbetsgivare – i strid med kriterier för opartiskhet och jävsregler. Agerandet ses av KPMG som ”högst olämpligt”.
Totalt sprack avdelningens budget med 30 miljoner kronor utan att det rapporterades vidare inom kommunen.
Budgethaveriet kan till stor del kopplas till skenande konsultkostnader med en ökning på 600 procent sedan 2017.
Kommundirektör Martin Andreae säger i en kommentar att han delar den bild och de slutsatser som KPMG ger:
–KPMG har funnit ungefär samma brister som förvaltningen upptäckte under vår granskning. Under hösten har digitaliseringsavdelningen arbetat intensivt med att minimera skadorna, utbilda medarbetare och skapa ordning och reda.
Lars Stjernkvist tillägger att nästa steg blir att se vad pågående polisutredning kommer fram till.
-Vi ska också undersöka alla möjligheter att återfå en del av de pengar som kommunen förlorat på detta, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer