Trafikverket håller på att förändra sin roll som byggherre till att bli en mer renodlad beställare. Idag upphandlas 34 procent av Trafikverkets volym som totalentreprenader och den andelen ska fram till år 2018 öka till 50 procent.
I totalentreprenader beställs jobb med tydliga funktionskrav istället för detaljkrav och färdiga lösningar.
– Vi vill i högre grad dra nytta av företagens kompetens, innovationsförmåga och erfarenhet, säger Katarina Norén, chef för inköp och logistik vid Trafikverket.
Per Sjöstrand, chef för Trafikverkets verksamhetsområde Stora projekt, förklarar att tanken med totalentreprenader är att skapa utrymme för smarta tekniska lösningar:
– Vi har en rad stora affärer framför oss de kommande åren, bland annat E4 Förbifart Stockholm, Ostlänken och Västlänken. Många av dem kommer att ha formen av totalentreprenader.
Han avfärdar myten om att de stora projekten ”alltid” blir dyrare än beräknat:
– Just nu ligger vi under budget med hela 3,7 miljarder kronor, bland annat just genom ökad produktivitet.
Under våren kommer regeringen att besluta om en ny nationell plan för det svenska transportsystemet under fram till år 2025. Trafikverket bär huvudansvaret och för att få så mycket nytta som möjligt för pengarna, 522 miljarder kronor.
– Genom att förbereda marknaden på de stora upphandlingar som är på väg kan vi få fler anbud. Det ökar möjligheterna till lägre kostnader och högre kvalitet i anbuden, säger Katarina Norén.
Vill bli en bättre beställare
Under de kommande fem åren ska Trafikverket öka andelen totalentreprenader till 50 procent. Målsättningen med skiftet till en beställarorganisation är att få mer väg och järnväg för pengarna.
| 2014-02-20
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer