När systemet med bonus-malus införs den 1 juli 2018 försvinner samtidigt den femåriga fordonsskattebefrielsen.
Det innebär även att definitionen av vad som är en miljöbil försvinner och därmed också miljökravet i den förordning som säger att statliga myndigheter enbart ska köpa in eller leasa miljöbilar.
Detta får konsekvenser för många kommuner, landsting och privata företag som använder förordningens miljöbilsdefinition.
Det finns därmed, enligt regeringen, skäl att ta fram en ny definition av miljöbil. Definitionen ska, enligt regeringen, bidra till att uppfylla det nationella målet att växthusgasutsläppen från inrikes transporter, utom inrikes luftfart, ska minska med minst 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth har gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över förordningen om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor och analysera konsekvenserna.
Transportstyrelsen ska även inhämta synpunkter från Statens energimyndighet, Upphandlingsmyndigheten, Kammarkollegiet och Trafikverket. Transportstyrelsen bör dessutom inhämta synpunkter från företrädare för kommuner, landsting och fordonsindustri.
Det gäller för Transportstyrelsen att jobba snabbt. Redan den 29 mars 2018 ska en delredovisning som beskriver konsekvenserna av olika alternativa miljöbilsdefinitioner lämnas till Regeringskansliet. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet senast den 31 augusti 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer