Tanken med satsningen är att LKF (Lunds kommuns fastighets AB) ska upplevas som en röst mot hyresgästen – oavsett om det är bolagets egen personal eller någon från upphandlad leverantör som står för kontakten.
Allmännyttiga Stångåstaden i Linköping har tjänat som förebild för LKF:s egen modell, som går under namnet Tillsammans för kund.
Efter studiebesök i Linköping har LKF arbetat fram ett eget koncept som bygger på att forma gemensamma arbetssätt och tätare kommunikation med leverantörerna.
I oktober hölls en första dialogträff inom ramen för Tillsammans för kund, ett mötesforum som är tänkt att återkomma årligen.
– Med dialogen vill vi förbättra och utöka vårt samarbete med leverantörerna. Det är ett sätt att öka förståelsen för LKF utifrån de mål och visioner som vi har, kopplat till ökad kundnöjdhet, men även att vi får feedback kring att göra LKF till en bättre beställare och öka vår affärsmässighet, säger Marie Ljungholm.
En handbok är också framtagen med praktiska råd kring hur en leverantör ska arbeta i bostadsområdena.
LKF förvaltar ungefär 10 000 lägenheter och har en årlig spend på ungefär en miljard kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer