God dialog med branschens aktörer är tillsammans med väl avvägda och uppföljningsbara krav några av nycklarna till en lyckad upphandlingsprocess. För att premiera upphandlare som bäst arbetar enligt dessa principer instiftar Semantix ett nytt pris – Anbudspriset.
Aktuella för priset är upphandlare eller avtalsförvaltare som satt sig in i branschen och har fört en dialog med leverantören. Det nyinstiftade priset kan också gå till någon som agerat vid brister eller oseriöst uppträdande från leverantörens sida, till exempel genom att häva avtalet.
Maria Krantz, anbudschef för Semantix, menar att marknaden för offentliga upphandlingar skulle med några enkla medel kunna fungera betydligt bättre:
– Vi är övertygade om att nyckeln ligger i kommunikationen mellan upphandlare och leverantörer – inför, under och efter upphandling.
Juryn för priset består av representanter från Almega, Bring Citymail, Institutet för informationsteknologi, Johnson & Johnson, Semantix, Sveriges Byggindustrier och Sveriges Kommunikationsbyråer.
– Vi har valt att kalla priset Anbudspriset, för att markera att det är anbudsgivarnas pris till upphandlingssidan.
Priset kommer i början av nästa år att delas ut för första gången. Nominering av kandidater är möjlig fram till och med i mitten av juni.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer