Transdev, Nobina och Flexbuss gick vinnande ur Skånetrafikens upphandling av region- och expressbusstrafik. Det handlar om buss på rutter som till exempel Malmö-Lund, Kristianstad-Hörby-Lund samt i Höör och på Kullahalvön.
Bussbranschens intresse för upphandlingen var rekordstort. Totalt inkom 18 anbud. Två av uppdragen lockade sex anbud och två uppdrag hade tre anbud var. Ewa Rosén, upphandlingschef på Skånetrafiken:
– Det var mycket god konkurrens. Vi har aldrig tidigare vid en upphandling haft så många anbud, vilket känns riktigt bra.
Samtliga avtal bygger på en affärsmodell med resandeincitament. Det betyder att trafikföretagen framöver i högre grad får ansvara för detaljplanering av tidtabellen, lokal marknadsföring och information.
– Det är vår uppfattning att den avtalsmodellen innebär att vi får ännu mer engagerade trafikföretag och ett bra samarbete i framtiden, säger Ewa Rosén.
Utöver planerade utökningar av trafikutbudet ger upphandlingen ingen ökad kostnad.
– De nya avtalen sätter ännu mer fokus på kvalitet, vilket kommer våra resenärer till gagn.
För resenärerna innebär de nya avtalen bland annat en rad nya fossilfria bussar med bättre åkkomfort. På linjer som trafikeras av Skåne Expressen blir det dubbeldäckare med en rad tjänster som underlättar arbetspendling.
– I avtalen finns det tydliga incitament för oss att jobba för ett ökat resande och säkerställa en hög kundnöjdhet. Det ligger i linje med hur vi vill arbeta och vi kommer att använda oss av vår erfarenhet från kommersiell trafik för att utveckla trafiken ytterligare, säger Thomas Nohre, affärsområdeschef vid Transdev.
Trafikstart sker under 2016. Avtalen löper på sex till tio år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer